Volkswagen Groep heeft al veel geduld gehad met haar Spaanse dochter. Seat verkoopt te weinig wagens om winst te maken. Vorig jaar ging het merk er weliswaar op vooruit: de verkoop steeg van 321.000 wagens in 2012 naar 355.000. Maar dat is beduidend minder dan zustermerk Skoda, dat goed is voor 920.000 verkochte wagens en mooie winstcijfers. De voormalige marketing- en verkoopdirecteur van Skoda, de Duitser Jürgen Stackmann, moet de boel nu rechttrekken bij Seat. Sinds mei vorig jaar leidt hij de Spaanse dochter.
...

Volkswagen Groep heeft al veel geduld gehad met haar Spaanse dochter. Seat verkoopt te weinig wagens om winst te maken. Vorig jaar ging het merk er weliswaar op vooruit: de verkoop steeg van 321.000 wagens in 2012 naar 355.000. Maar dat is beduidend minder dan zustermerk Skoda, dat goed is voor 920.000 verkochte wagens en mooie winstcijfers. De voormalige marketing- en verkoopdirecteur van Skoda, de Duitser Jürgen Stackmann, moet de boel nu rechttrekken bij Seat. Sinds mei vorig jaar leidt hij de Spaanse dochter. JÜRGEN STACKMANN. "Noem het een uitdaging. Seat heeft zwaar geleden onder de eurocrisis. Maar de verkoop gaat nu beter. Vorig jaar verkochten we een tiende meer wagens, en dat op een stagnerende Europese markt. Ons marktaandeel in Europa steeg van 2,1 naar 2,4 procent. In Duitsland steeg de verkoop zelfs met een vijfde, in het Verenigd Koninkrijk met 15 procent. Dat komt door onze vernieuwde Leon, het tweede belangrijke model naast de Ibiza." STACKMANN. "De eurocrisis heeft ons zwaarder getroffen dan de andere merken. Seat verkoopt zijn wagens bijna uitsluitend in Europa, en dan nog vooral in de zuidelijke lidstaten. We hebben ons assortiment grondig herbekeken. Europa is een vergrijzend continent. Maar het is niet omdat je fysiek veroudert, dat je niet jong van geest kunt blijven. Seat focuste in het verleden te veel op de jonge consument. De gemiddelde leeftijd van een Seat-koper was 44 jaar, terwijl de gemiddelde leeftijd van een koper in Europa 52 jaar is." STACKMANN. "Het is een uitdaging, want jongeren vormen een heel dynamische markt. Je kunt de verandering al zien bij onze nieuwe Leon. We mikken nu op consumenten die een auto willen waarmee ze tien jaar jonger lijken. De verkoopcijfers bevestigen dat die aanpak werkt. De Leon levert ons een grotere omzet, want het model is groter dan een Ibiza." STACKMANN. "Seat mikt vooral op design en innovatie. Skoda is een heel functionele wagen, en heeft tegelijkertijd een kwaliteitsbewust imago. Skoda mikt ook op een ouder publiek." STACKMANN. "Nee, het wijst erop dat je met dezelfde onderdelen totaal andere wagens kunt maken. Nogmaals: Seat staat voor design, de Skoda Octavia is een wagen voor mensen die een grote bagageruimte belangrijk vinden." STACKMANN. "Dat hangt af van de markt. Weet je, wij vinden dat element niet zo belangrijk bij de verkoop van onze wagens." STACKMANN. "Dat waren prognoses van vóór de eurocrisis. Ik geef geen vooruitzichten meer. Je kunt die onmogelijk maken." STACKMANN. "Zo eenvoudig is het niet. We sleutelen continu aan de verlaging van het break-evenpunt, gekoppeld aan een volumegroei. Die groei zal er in Europa komen. We mikken voorlopig niet op de intercontinentale markt. Europa is een heel sexy markt. Ons marktaandeel in Duitsland steeg naar 3 procent, in het Verenigd Koninkrijk naar 2 procent." STACKMANN. "Wij steken onze energie volledig in Europa. Mexico is zeker interessant. We hebben er 2 procent marktaandeel, het is de poort naar Latijns-Amerika. Maar we kunnen niet alles tegelijk doen. De prioriteit vandaag blijft Europa, ook de leasemarkt." STACKMANN. "Dat is een mooie groei, maar we verwachten veel van de leasemarkt. De helft van het Belgische wagenpark bestaat uit leasewagens. In dat perspectief is 1,5 procent marktaandeel maar een begin." STACKMANN. "Spanje is duurder. De lonen liggen ergens tussen die in Tsjechië en die van België en Duitsland. Maar Spanje heeft de voorbije jaren hervormingen doorgevoerd, zowel in de kostenstructuur als in de arbeidsflexibiliteit. Dat maakt het land attractief voor wagenassemblage. Spanje is vandaag de derde grootste producent in Europa."ROBERT VAN APELDOORN, BEWERKING WOLFGANG RIEPL