JONG, ZWEEDS EN AMBITIEUS

OP DRIE NIVEAUS.

De ambities van het Scandinavische oprichterstrio van The Fashion Outlet (zie ook hoofdverhaal) reiken veel verder dan die ene winkel in Nossegem. Het businessplan onderscheidt drie niveaus van activiteit. Christian Tidell: “De sleutel tot succes is: goedkoop inkopen. Daarom begeven we ons in trading op internationale schaal. De merkfabrikant die een ‘rest’ van 25.000 jeansbroeken kwijtwil, vraagt een lagere prijs aan een trader die hem van het hele lot afhelpt, dan aan iemand die slechts 500 stuks ervan neemt. Op die manier kunnen we goedkoop leveren aan onze eigen winkels – in het meervoud, want na een tweede pand in België, wellicht rond Antwerpen, mikken we ook op de buurlanden. Maar om die ‘grote aantallen’ te verkopen, zetten we nog een tweede kanaal op: cash & carry‘s, waar andere winkeliers kunnen inkopen. In dat hoogste segment van merkkleding tegen reductieprijzen bestaat er momenteel geen cash & carry. Wij voorzien er twee of drie in Europa – waarvan een nabij Brussel of Keulen -, die tegelijk kunnen fungeren als opslag- en distributiecentrum naar de Fashion Outlet-winkels toe. En wat in de winkels of langs de cash & carry’s niet weg raakt, kan weer langs de tradingmaatschappij worden doorverkocht.” Spil in de structuur wordt de nog in oprichting zijnde vennootschap CFC – wat staat voor Carl (Groth), Fredrik (Sanne), Christian (Tidell) – met zetel in de Zuid-Zweedse stad Lund.

Voor The Fashion Outlet in Nossegem investeerde het drietal 8 miljoen frank uit eigen zak. De cash & carry’s zitten nog in de studiefase, maar tegen april of mei “moet er iets concreets uit de bus komen”. Dat vergt meer geld; een half miljoen VS-dollar voor de infrastructuur, met daarbovenop de financiering van de grote partijen kleding die er in voorraad worden genomen, stellen Tidell, Sanne en Groth. Ze willen wel kwijt dat ze daarvoor een beroep kunnen doen op een (anoniem blijvende) financier die reeds actief is in textiel – van wie trouwens de vraag kwam om die cash & carry’s op te zetten.

Voor het eerste boekjaar, verlengd tot eind ’98, mikt het businessplan van The Fashion Outlet op een kleine winst van zodra de omzet 36 miljoen frank bereikt, trading niet meegerekend. “In trading moeten we een omzet van 800 miljoen kunnen halen.”

RAF PAUWELS

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content