"Ik heb het voorrecht dat ik bij Ormit altijd nieuwe verantwoordelijkheden krijg als er een crisis uitbreekt. In 2008, na de financiële crisis, werd ik de nummer één in België, vorig jaar werd ik dat voor de groep waar ook Nederland onder valt", zegt Thomas De Wulf, de CEO van Ormit Groep. Over het voorbije jaar heeft hij een dubbel gevoel. Ormit is actief in de hr-branche. Die sector werd snel en hard geraakt door de coronapandemie. Ormit is een specialist in trainingen voor jonge talenten en toekomstige leiders. Het bedrijf plaatst hen voor specifieke opdrachten bij multinationals zoals BNP Paribas Fortis of...

"Ik heb het voorrecht dat ik bij Ormit altijd nieuwe verantwoordelijkheden krijg als er een crisis uitbreekt. In 2008, na de financiële crisis, werd ik de nummer één in België, vorig jaar werd ik dat voor de groep waar ook Nederland onder valt", zegt Thomas De Wulf, de CEO van Ormit Groep. Over het voorbije jaar heeft hij een dubbel gevoel. Ormit is actief in de hr-branche. Die sector werd snel en hard geraakt door de coronapandemie. Ormit is een specialist in trainingen voor jonge talenten en toekomstige leiders. Het bedrijf plaatst hen voor specifieke opdrachten bij multinationals zoals BNP Paribas Fortis of het staalbedrijf ArcelorMittal. Viel de activiteit stil in de lente van 2020? THOMAS DE WULF. "Zo erg was het niet. Ons vlaggenschip, het Multicompany Traineeship, waarmee talenten zich over een periode van twee jaar ontwikkelen door opdrachten uit te voeren bij verschillende bedrijven, viel niet stil, maar de activiteit vertraagde wel aanzienlijk. Het detacheren van mensen gebeurt via programma's van twee jaar. Elk jaar gaat de helft uit dienst. Dan word je snel kleiner als er geen nieuwe programma's komen. Verschillende opdrachten zijn on hold gezet. We werden snel ingehaald door de pandemie. Sommige bedrijven ging over op tijdelijke werkloosheid. Ook praktisch was het behelpen." Hoezo? DE WULF. "Jonge talenten ontwikkelen en detacheren bij grote bedrijven gebeurde bij uitstek fysiek. Nu gebeurt alles op afstand. Het ontbreken van menselijke contacten is een verarming. Ondertussen keken de bedrijven naar de kosten en was er minder aandacht voor onze diensten. Dat verandert nu gelukkig met de economische herneming. Bedrijven beseffen dat de digitale transformatie ook kansen biedt en onderkennen de noodzaak van jong talent daarin. Ormit kan hen daarbij helpen. We bouwen talentvijvers voor bedrijven en in veel sectoren wordt beseft dat de krapte nooit echt weg zal zijn. De komende maanden wordt het cruciaal om goede medewerkers te vinden, te ontwikkelen en aan zich te binden." Bent u met bepaalde diensten gestopt? DE WULF. "Nee. Wij blijven jonge talenten bewust maken van hun toekomstmogelijkheden. Jong talent is meer dan ooit nodig in het postcoronatijdperk. Ormit blijft ook inzetten op nieuwe projecten, zoals trainingen voor jong datatalent." Ormit Groep is actief in België en Nederland. Vorig jaar sprak u over de verdere internationalisering. Hoe zit het daarmee? DE WULF. "We zijn in 1994 begonnen in Nederland, in 1999 is België gevolgd. De internationalisering is door de uitbraak van de coronapandemie wat on hold gezet. We werven wel steeds meer internationale talenten aan en volgen de klanten naar het buitenland. De verdere internationalisering blijft wel het doel: die ambitie blijft. Al kun je niet alle landen zomaar met elkaar vergelijken. De Nederlandse markt is voor onze hr-diensten twee keer groter dan de Belgische."