Johnny Kegels: “Mecenaat ken ik niet”

Van marketingman naar business angel. Dat is het verhaal van Johnny Kegels. In 2002 verkocht hij zijn communicatiekantoor PR Force aan Incepta, dat later fuseerde met Huntsworth. Dat gaf hem de financiële vrijheid die hij sindsdien omzet in het ondersteunen van ondernemers.

“Ik noem mijn vennootschap ‘Slim Geld Voor Ondernemers’ een investeringsmaatschappij. Dat klinkt misschien wat hoog gegrepen, maar dit is mijn hoofdactiviteit, gegroeid uit datgene wat ik vroeger heb gedaan: met ondernemers bezig zijn. Ik ben vorig jaar begonnen, en tegen de verwachting in blijkt dat ik veel dossiers op mijn bureau krijg. Mijn ambitie is om het verhaal van PR Force vijf tot tien keer te herhalen. Maar dit keer met een andere ondernemer en met mij als aandeelhouder. Het gaat mij niet enkel om financiering, maar ook om het advies geven. Ik heb alle fouten die een ondernemer maakt, zelf al een keertje gemaakt. Iemand anders hoeft die dus niet opnieuw te maken; ik kan hem daarvoor behoeden. Het idee is om ze sneller en beter te doen groeien. En daarvoor moet ik een blokkeringsminderheid hebben. Mecenaat is een woord dat ik slechts vaag ken ( lacht).”

“Ik ben enkel geïnteresseerd in financiering van het eigen vermogen. Ik vind dat je mee met de ondernemer in bad moet, en uit eigen ervaring weet ik ook dat daar de meerwaarde zit. Ik investeer ook enkel mijn eigen geld. Dus geen gedoe met aandeelhouders. Ik zit erin met een visie van zeven jaar, dat is telkens zo vastgelegd. Maar ik ben heel flexibel op dat punt. In mijn ogen moet de ondernemer altijd de meerderheid hebben. Maar ik ben wel hands on. Ik heb elke ondernemer minstens twee keer per week aan de lijn, en ik zie hen minstens één keer om de twee weken. Als het mislukt, dan bloed ik. Maar de ondernemer bloedt dan dood. Anderzijds, als het lukt haal ik een mooi rendement, en de ondernemer strijkt dan een fortuin op. Dat zeg ik hun ook letterlijk. Ik probeer daar geen doekjes om te winden. Het móét voor mij ook niet. Ik mis liever een goede deal dan dat ik een slechte deal sluit.”

“Ik investeer doorgaans 50.000 tot 250.000 euro per dossier. Soms treed ik samen met andere business angels op, het is nuttig als je naar een dossier kijkt vanuit verschillende achtergronden.”

“Ik heb drie participaties genomen. Ik heb 35 procent in Directmakelaar.be, waar we alles doen wat een vastgoedmakelaar doet, behalve de rondleiding. In het trendbureau Trendwolves heb ik 10 procent en een optie op nog eens 5 procent. Dat moet uitgroeien tot een Europees verhaal. En onlangs heb ik 40 procent genomen in Direct Gateways. Dat bedrijf speelt in op de vraag van de retail naar goedkopere aankoop uit Azië zonder in te moeten boeten aan kwaliteit.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content