Jeroen Van Godtsenhoven is meer dan een jaar managing director van SAS Belux. De Amerikaanse specialist in analyse van data heeft in Brussel een afdeling van 140 medewerkers met een omzet van bijna 50 miljoen euro. Zowel het team als de omzet is gegroeid, maar Van Godtsenhoven ziet nog veel potentieel: "Toen ik algemeen directeur werd, was SAS Belux ook aan het groeien. Op het eerste gezicht was er niks aan de hand, maar het voelde intern toch wat aan als een dipje. De groei in nieuwe contracten en klanten was minder dan vroeger. Die trend is weer positief. Dat is dankzij de inzet van alle medewerkers, en zeker ook mijn managementt...

Jeroen Van Godtsenhoven is meer dan een jaar managing director van SAS Belux. De Amerikaanse specialist in analyse van data heeft in Brussel een afdeling van 140 medewerkers met een omzet van bijna 50 miljoen euro. Zowel het team als de omzet is gegroeid, maar Van Godtsenhoven ziet nog veel potentieel: "Toen ik algemeen directeur werd, was SAS Belux ook aan het groeien. Op het eerste gezicht was er niks aan de hand, maar het voelde intern toch wat aan als een dipje. De groei in nieuwe contracten en klanten was minder dan vroeger. Die trend is weer positief. Dat is dankzij de inzet van alle medewerkers, en zeker ook mijn managementteam. Ik heb het voorbije jaar veel op hen gesteund en hen vertrouwd. De omzet is gegroeid met dubbele cijfers, terwijl het aantal nieuwe contracten steeg met meer dan 40 procent." JEROEN VAN GODTSENHOVEN. "Over de productstrategie heeft het hoofdkwartier natuurlijk het laatste woord, maar een regionale afdeling moet die nog vertalen naar een markt. De klant moet centraal staan. En de noden verschillen per regio, per sector, enzovoort. Daarom is het belangrijk feedback van hen te krijgen, door rechtstreekse contacten of indirect via partners. Dat luisterend oor is zeer belangrijk. Het stelt je in staat de juiste producten aan te bieden en te ontwikkelen. "We zijn al meer dan 40 jaar een voorloper. Door een langetermijnvisie hebben we een unieke capaciteit uitgebouwd die veel verder gaat dan louter expertise in analytics. Zo gebruiken we ook al lang artificiële intelligentie. We willen een pionier blijven." VAN GODTSENHOVEN. "SAS is hier al sterk aanwezig in de financiële sector, maar ook veel farmabedrijven zijn klant. Daarnaast is de publieke sector zeer belangrijk. De Belgische overheden en de Europese instellingen hebben veel projecten waaraan wij ons steentje kunnen bijdragen. Zelfs in die meer mature segmenten is er nog veel potentieel. De industrie is een andere belangrijke groeipool. Bedrijven zijn er bezig om hun infrastructuur en machines aan te passen aan het internet der dingen (toestellen die via het internet met elkaar gegevens uitwisselen, nvdr). Eerst moest een fundament gelegd worden, met de installatie van een netwerk van sensoren. De gegevens die dan worden verzameld en geanalyseerd, zijn cruciaal om tot een smart factory uit te groeien." VAN GODTSENHOVEN. "Mensen met kennis over data-analyse zijn populair op de arbeidsmarkt. Daarom hebben we een opleiding voor schoolverlaters, SCYP. Dit jaar zijn er 70 deelnemers. Na een intensieve cursus kunnen zij een certificaat behalen. Wie slaagt, kan solliciteren bij SAS. Maar ze zijn ook gewild bij onze partners en klanten." VAN GODTSENHOVEN. "Ik wist voor een stuk wat me te wachten stond als algemeen directeur, maar ik had het verantwoordelijkheidsgevoel onderschat. In de eerste weken na mijn aanstelling ging het brandalarm af. Toen besefte ik dat ik de uiteindelijke verantwoordelijkheid draag om al de medewerkers veilig uit het gebouw te krijgen. Ik werd er nog meer bewust van dat een job zoals deze niet alleen draait om het managen van een groep en het behalen van doelstellingen." S.F."Openbare instellingen en de industrie zijn belangrijke groeipolen"