SPIE is een van oorsprong Franse technischedienstenverlener, die is gespecialiseerd in de installatie van netwerken en infrastructuur. Vooral de industrie en de bouwsector doen een beroep op het bedrijf. Het draait een omzet van 250 miljoen euro en heeft in België 1600 werknemers. "Dat vergt een gericht humanresourcesbeleid", zegt Jean-Pierre Martin, die sinds februari vorig jaar hr-directeur is bij SPIE. Daarvoor was hij onder meer actief in de farmasector en werkte hij acht jaar als hr-manager bij Holcim.
...

SPIE is een van oorsprong Franse technischedienstenverlener, die is gespecialiseerd in de installatie van netwerken en infrastructuur. Vooral de industrie en de bouwsector doen een beroep op het bedrijf. Het draait een omzet van 250 miljoen euro en heeft in België 1600 werknemers. "Dat vergt een gericht humanresourcesbeleid", zegt Jean-Pierre Martin, die sinds februari vorig jaar hr-directeur is bij SPIE. Daarvoor was hij onder meer actief in de farmasector en werkte hij acht jaar als hr-manager bij Holcim. JEAN-PIERRE MARTIN. "Het is niet gemakkelijk. SPIE heeft een turn-over van 9 procent van zijn personeel op jaarbasis. Dat zijn niet alleen mensen die van baan veranderen, er zijn er ook die met pensioen gaan. Dat betekent dat we elk jaar bijna 160 mensen moeten aanwerven. Bij SPIE heeft de meerderheid van het personeel een technische functie, van technici met een A2-diploma tot burgerlijk ingenieurs. Goede vaklieden zijn schaars en in België staan voortdurend vijfduizend vacatures voor ingenieurs open. Daarnaast moeten we kandidaten aantrekken met de juiste attitude en soft skills." MARTIN. "We zijn een nieuwe employer brandingcam-pagne gestart om het bedrijf een grotere naambekendheid te geven. De campagne heet 'Zo SPIE' en 'Tellement SPIE'. Onze onderneming is bij het grote publiek niet bekend, omdat het een business-to-businessbedrijf is. Wat we doen, is niet zichtbaar. Toch zijn we al zeven keer verkozen tot Top Employer België. Van de kandidaten horen we dat dat een positieve invloed heeft. Zo'n erkenning is belangrijk op een competitieve markt met spelers als Fabricom en Cegelec." MARTIN. "Ons personeel krijgt een vrij hoge graad van autonomie. Als dat in hun functie mogelijk is, kunnen medewerkers tot 20 procent van hun tijd thuis werken. Om het mobiliteitsprobleem aan te pakken, heeft SPIE flexibele uurroosters ingevoerd. We proberen aantrekkelijk te zijn en willen onze mensen aan boord houden. Daarom doen we aan talent- en ontwikkelingsmanagement. SPIE zorgt voor technische opleidingen die op de markt niet zomaar te vinden zijn, zoals een opleiding tot pijpfitter." MARTIN. "Het bedrijf telt 33.000 werknemers in Europa en 37.000 wereldwijd. Wij kunnen onze medewerkers dus een internationale loopbaan aanbieden. Dat is belangrijk voor jonge ingenieurs." MARTIN. "SPIE heeft een diversiteitscharter. Dat wil niet alleen zeggen dat we voldoende allochtonen willen tewerkstellen, maar ook dat we meer vrouwen willen aanwerven. Maar de eerste voorwaarde is dat een kandidaat over de juiste expertise beschikt." A.M."We proberen aantrekkelijk te zijn en willen onze mensen aan boord houden"