Odoo heeft een opmerkelijk parcours afgelegd. Tien jaar geleden plaatsten velen nog vraagtekens bij de Waalse IT-groep die beheersoftware voor bedrijven ontwikkelt. Eind 2019, na de instap van het Amerikaanse fonds Summit Partners, werd ze gewaardeerd op 400 miljoen euro. En nu heeft Summit Partners zijn belang uitgebreid met aandelen van de Franse fondsen XAnge (volledig) en Sofinova (deels), en overschrijdt de waarde van Odoo 2 miljard euro. "2,2 miljard, om precies te zijn", zegt Alessandro Mazzocchetti, de financieel directeur van de groep. Summit Partners heeft nu 20 procent van Odoo in handen, het management ongeveer 65 procent, de Waalse openbare investeerders SRIW en Noshaq 10 procent, en Sofinova het saldo.
...

Odoo heeft een opmerkelijk parcours afgelegd. Tien jaar geleden plaatsten velen nog vraagtekens bij de Waalse IT-groep die beheersoftware voor bedrijven ontwikkelt. Eind 2019, na de instap van het Amerikaanse fonds Summit Partners, werd ze gewaardeerd op 400 miljoen euro. En nu heeft Summit Partners zijn belang uitgebreid met aandelen van de Franse fondsen XAnge (volledig) en Sofinova (deels), en overschrijdt de waarde van Odoo 2 miljard euro. "2,2 miljard, om precies te zijn", zegt Alessandro Mazzocchetti, de financieel directeur van de groep. Summit Partners heeft nu 20 procent van Odoo in handen, het management ongeveer 65 procent, de Waalse openbare investeerders SRIW en Noshaq 10 procent, en Sofinova het saldo. Maar als je het jaarverslag 2020 bekijkt, rijst toch de vraag hoe een onderneming met 83 miljoen euro omzet, een bedrijfsresultaat van 2,5 miljoen euro en 98.000 euro nettowinst aan zo'n hoge waardering komt. Het antwoord is gelegen in de dynamiek en het bedrijfsmodel van de onderneming. In 2020 is de omzet met 55 procent gestegen en de inkomsten uit abonnementen en services met 60 procent. Oprichter en CEO Fabien Pinckaers benadrukt ook de marge van maar liefst 80 procent. "Je moet ons zien als een start-up", zegt Alessandro Mazzocchetti. "Daarvoor zijn de waarderingsparameters anders. Wij focussen op de gegenereerde cash, op de toename van de database en vooral op de jaarlijkse recurrente inkomsten." Dat zijn de inkomsten uit abonnementen en licenties, plus recurrente inkomsten uit add-ons en upgrades. "De omzet van Odoo, hetgeen wij facturen aan de klanten, wijkt af van de cijfers van de Nationale Bank van België", merkt Mazzocchetti op. "Als je vandaag een jaarcontract tekent, bedraagt de omzet in 2021 vier maanden, terwijl het contract over twaalf maanden loopt. De cijfers van de Nationale Bank weerspiegelen dus niet zo goed de cash die binnenkomt. Tegen eind dit jaar loopt hetgeen de klanten ons betalen op tot 160 à 170 miljoen euro, en volgend jaar tot 240 à 250 miljoen. Dat verklaart beter waarom onze waardering vergelijkbaar is met die van groepen als Salesforce en Wix." Wix, een onlineplatform voor het maken van websites, draaide vorig jaar 988 miljoen dollar omzet. Financiële analisten verwachten dat het Israëlische bedrijf de komende drie jaar nog geen winst zal maken. Toch bedraagt de beurswaarde 12,5 miljard dollar. Hetzelfde geldt voor Salesforce, Odoos concurrent in software voor bedrijfsbeheer. Het Amerikaanse bedrijf zou dit jaar 21 miljard dollar omzet halen, terwijl zijn waardering bijna 260 miljard is. De koers van het aandeel is in tien jaar vertienvoudigd. In juli nam Salesforce het berichtenbedrijf Slack over voor 27,7 miljard dollar, of 25 keer de verwachte inkomsten voor dit jaar. Gaëtan Servais is de CEO van Noshaq, een Luiks fonds dat 2 procent van Odoo in handen heeft. Als hij over Odoo praat, moet hij de mensen regelmatig herinneren aan het bijzondere karakter van de onderneming. "Dat fenomeen zien we vaak bij de waardering van de 470 bedrijven waarin we een belang hebben", zegt hij. "Aan mensen die het gewoon zijn een bedrijf te waarderen door een veelvoud van de ebitda (bedrijfsresultaat, nvdr) te nemen, moeten we vaak uitleggen dat dat in bepaalde sectoren, zoals de biotech of techbedrijven, niet zo werkt. In de biotechnologie stapelen bedrijven de verliezen tien jaar lang op voor ze een product uitbrengen. De waarderingscriteria van traditionele productiebedrijven werken daar niet. Daarom baseren wij ons op de waarde van het onderzoek en de verwachte omzet. Odoo is actief in de saas-sector (software as a service, nvdr), wat ook een andere waardering nodig maakt." "Saas-bedrijven bieden hoofdzakelijk onlinediensten aan, waardoor de kosten voor een extra klant, de zogenoemde marginale kosten, bijna nul zijn", zegt Damien Lourtie, de CFO van SRIW en directeur bij Odoo. "Of we 1000 of 5000 klanten hebben, heeft weinig invloed op de vaste kosten, maar wel op de recurrente inkomsten uit abonnementen. De onderneming wordt gewaardeerd op basis van die abonnementen. Men neemt een veelvoud van de inkomsten uit de abonnementen - variërend naargelang de plaats: Europa, Azië en Verenigde Staten - en de omvang van de onderneming." Voor Odoo telt zijn aanwezigheid in de Verenigde Staten, zijn omvang en zijn sterke groei mee. "En de kwaliteit van het bedrijf", voegt Gaëtan Servais eraan toe. "Summit Partners plakt die waardering op Odoo, omdat het ons als een wereldwijde uitdager beschouwt. Met een groei van 50 tot 70 procent per jaar is het zowel een eenhoorn als een supergazelle." "Het meest uitzonderlijke aan het traject van Odoo is dat het maar 10 miljoen euro heeft opgehaald, voordat het die waardering heeft bereikt", benadrukt Olivier Vanderijst, de voorzitter van het directiecomité van SRIW. "De meeste andere eenhoorns overschrijden de grens van 1 miljard euro pas nadat ze enkele honderden miljoenen hebben verzameld." In tegenstelling tot veel ondernemingen die van hun stijgende waarde profiteren om hun kapitaal te verhogen, heeft Odoo zijn hele ontwikkeling zelf gefinancierd. Daarom denkt het ook niet aan een beursgang. "Het staat niet op de agenda, niet vandaag, niet morgen. We willen onafhankelijk zijn en niet voor de beurs werken. En we hebben er geen belang bij. Bedrijven die naar de beurs gaan, zijn op zoek naar kapitaal. Wij hebben het niet nodig", zegt Mazzocchetti. Een ander opmerkelijk kenmerk van de Waalse groep is de buitengewone groei van haar activiteiten in de afgelopen twee jaar. "We hebben geprofiteerd van de versnelling van de digitalisering door de pandemie", zegt Mazzocchetti. "In 2019 voorzag het businessplan dat ik voor Summit had opgesteld, in 30 tot 35 procent groei. We hebben dat cijfer verdubbeld naar 70 procent in 2019 en 60 procent in 2020. Wellicht wordt het dit jaar ook iets dergelijks. En we verwachten die groei de komende twee of drie jaar aan te houden." Dit jaar werft Odoo duizend mensen aan, van wie de helft in België. Een onderneming met een waarde van meer dan 2 miljard is een formidabele economische motor. "Daarom blijven we aandeelhouder", benadrukt de CFO van SRIW, dat een belang van 8 procent heeft. "We willen het bedrijf op de lange termijn steunen. We zullen Odoo ook helpen om zijn netwerk van partners (de bedrijven die Odoo-oplossingen implementeren bij ondernemingen, nvdr) in het Waals Gewest te financieren, want het gaat om duizenden banen en een bron van groei."