CHRIS VAN DOORSLAER
...

CHRIS VAN DOORSLAERManagement hoeft niet altijd complex te zijn of ingewikkelde formules te hanteren. Soms bevatten de eenvoudigste ideeën de meeste waarde én de grootste waarheid. 'Je krijgt het gedrag dat je beloont', bijvoorbeeld. Ongetwijfeld het allerbelangrijkste managementprincipe. Geef verkopers een kilometervergoeding en ze rijden gegarandeerd het hele land af. Zo eenvoudig en menselijk is het. Als je input beloont, zal je input krijgen. Het komt er dus op aan de juiste output te bepalen. Dat zijn de resultaten die aansluiten bij de doelstellingen van een bedrijf, zonder in conflict te komen met persoonlijke doeleinden. Bij Cartamundi hebben onze salesmanagers overal ter wereld dezelfde doelstellingen: omzet, marge, debiteuren en voorraden. Alleen het gewicht dat we aan elk van die componenten geven, durft over de jaren heen wel eens te veranderen. Onze directiemeetings starten steevast met een overzicht van de situatie van onze klanten. Elke laattijdige levering en elke klacht wordt daar onder de loep genomen. Die waarden en doelstellingen worden ook besproken tijdens de personeelspresentaties. On time delivery, kwaliteit, enzovoort. Al onze medewerkers kennen de objectieven van het bedrijf en het belang ervan voor onze klanten. Een deel van het loon variabel maken, is een efficiënt hulpmiddel om de juiste output te realiseren. Via bonussen bijvoorbeeld. Al is dat tegenwoordig een vies woord dat op weinig begrip en sympathie kan rekenen in de publieke opinie. Alleen omvat die term veel meer dan geld alleen. Ook aandacht, erkenning en waardering zijn krachtige beloningsvormen. Net daarom verkiezen wij in ons bedrijf elk jaar het beste verkoopfiliaal, op basis van objectieve en kwantitatieve criteria. Output dus. De winnaar wordt traditiegetrouw bekendgemaakt tijdens een van onze internationale bijeenkomsten. De prijs? Een mooie trofee en een etentje voor twee. Bescheiden, maar heel doeltreffend. Iedereen wil winnen. Ook om het ziekteverzuim aan te pakken, hebben we een eenvoudig maar efficiënt beloningssysteem ingevoerd. Wie een heel jaar niet ziek is, krijgt twee extra vakantiedagen. Een keer ziek, betekent één extra vakantiedag. En wie meermaals afwezig is, wordt niet beloond. Het is uiteraard niet de bedoeling echt zieke collega's toch te dwingen om te komen werken. De beloning moet in verhouding staan. Maar het systeem heeft in ieder geval vruchten afgeworpen. Zoals wel vaker het geval is, is ook dit managementprincipe perfect van toepassing in onze maatschappij. Pensioensparen is daar een mooi voorbeeld van. En een enorm succes. Meer dan 2,3 miljoen Belgen doen eraan mee. Ook de fiscale premies voor zonnepanelen kregen veel bijval. Zelfs al moet je bijna een specialist inhuren om te weten hoe en waar je welke subsidie of korting kan krijgen. En het kan al helemaal niet de bedoeling zijn dat wie niet investeert, of kan investeren, daarna opdraait voor het overdonderende succes van het systeem. Maar dat is een ander verhaal. Het kan ook kleinschaliger. Zoals in Dendermonde. Daar werd enkele jaren geleden een snelheidsbeperking van 50 kilometer per uur ingevoerd op een drukke tweevaksweg die bezaaid is met handelszaken. Dat is input. Tegelijk werd ook een groot bord opgesteld dat het aantal ongevallen met letsels afficheert. De output. Dat bord staat er nog altijd. En het aantal ongevallen is drastisch gedaald. Van 29 in 2009 tot amper zes dit jaar. Zoiets werkt motiverend. Mensen willen hun steentje bijdragen aan dat positieve resultaat. Rest de vraag welk gedrag we momenteel het hardst nodig hebben in onze maatschappij. En hoe we dat dus moeten belonen. Het antwoord is eenvoudig: groei! En daarvoor moeten we ondernemerschap aanmoedigen, erkennen en de waardering geven die het verdient. Maar er is nog veel werk aan de winkel. Te beginnen voor onze eigen deur. We moeten intern ondernemerschap in onze bedrijven nog meer belonen als we resultaten willen zien. De rest volgt vanzelf. De auteur is CEO van Cartamundi Group.Onze maatschappij moet ondernemerschap aanmoedigen, erkennen en waarderen.