Als de 37ste editie van Jazz Middelheim iets bewijst, is het dat jazz springlevend is. Behalve Archie Shepp zijn de headliners geen jazzfossielen, van wie de hoogdagen een halve eeuw achter ons liggen. De 37-jarige saxofonist Kamasi Washington is het beste voorbeeld: hij was jarenlang sessiemuzikant bij onder meer Chaka Khan ...

Als de 37ste editie van Jazz Middelheim iets bewijst, is het dat jazz springlevend is. Behalve Archie Shepp zijn de headliners geen jazzfossielen, van wie de hoogdagen een halve eeuw achter ons liggen. De 37-jarige saxofonist Kamasi Washington is het beste voorbeeld: hij was jarenlang sessiemuzikant bij onder meer Chaka Khan en Snoop Dogg, maar pakte met twee platen onder zijn eigen naam het internationale jazzpubliek in. Dat deed hij met een politiek geëngageerde infusie van jazz, funk, gospel en psychedelica. Hij speelt het hoofdpodium plat op de openingsavond. Met de jazzhogepriesteres Melanie De Biasio en de topsaxofonist Robin Verheyen staan dit jaar twee jonge Belgen hoog op de affiche. De Biasio is de publiekslieveling sinds haar passage in Park Den Brandt in 2016. Verheyen treedt drie keer aan: met TaxiWars op 9 augustus, met zijn all-star-kwartet (met Marc Copland, Drew Gress, Billy Hart) op 11 augustus en met zijn Belgische trio op 12 augustus. Voor dat laatste concert deelt hij het podium met het Belgische multitalent Bram De Looze en de jazzlegende Joey Baron. Een marathondag wordt die rond het Brussels Jazz Orchestra. Dat bestaat 25 jaar en viert dat met een dagvullend programma waarin het op de Club Stage vier keer na elkaar aantreedt met telkens een ander programma. Enkel Sylvain Rifflet doet die stunt na: hij treedt op 11 augustus in vier gedaantes op de Club Stage: met Re-Focus, Mechanics, Moondog Influences en Joce Mienniel, zowat zijn vaste compagnon de route. Zzaterdag is zijn kans om het Belgische jazzpubliek in te nemen.