Jarig

Ad Van Poppel medewerker Trends

Harley-Davidson, 95 jaar jong, brengt voor deze gelegenheid acht speciale modellen uit die te zien zijn op het Salon van Brussel. Ook BMW, dat zijn 75-jarig bestaan viert, biedt vier speciale motoren aan.

In 1903 95 jaar geleden bouwden twee schoolkameraden, Bill Harley en Arthur Davidson, de eerste Harley-Davidson in het Amerikaanse Milwaukee. Voor tal van motorrijders en would be-fanaten was een Amerikaanse droom geboren. Het duurde niet lang of de Japanners maakten dit motortype schaamteloos na. Het Japanse model haalde eigenaardig genoeg nog goede verkoopcijfers ook. Zo goed zelfs dat de eerste vier plaatsen op de ranglijst van de nieuwe inschrijvingen door vier dergelijke HD-klonen worden bekleed, een lijst waarop Harley-Davidson hoegenaamd niet staat vermeld. En niet zonder reden : de capaciteit van de HD moet onderdoen voor die van de Japanners.

Toch zit men bij HD niet stil : er wordt gewerkt aan nieuwe faciliteiten die de productie in 2003 tot 200.000 moeten optrekken. Dat het toch goed gaat met deze motorconstructeur ligt nochtans niet voor de hand : in de jaren ’70 keerden HD-rijders het merk en masse de rug toe omdat de kwaliteit ondermaats was. Maar er kwam een heropleving. In 1981, toen HD nog deel uitmaakte van AMF leidde Vaughn Beals een management buy-out. Stijlchef Willie G. Davidson, kleinzoon van Bill Davidson, was toen één van de drijvende krachten achter de vernieuwing van HD.

Vandaag, op zijn 95ste verjaardag, is de constructeur bescheiden gebleven. In HD-kringen had men verwacht dat de fabriek iets nieuws zou brengen, maar het bleef bij een speciale reeks : acht modellen in een beperkte 95-jaaruitvoering met een speciale kleurstelling : middernachtrood en champagne-parelmoer. Op de tank is een speciaal 95-jaarembleem aangebracht en voor elk verjaardagsmodel is er een naamplaatje met serienummer.

Ook het Duitse BMW heeft wat te vieren. In 1923 startte het merk met de productie van motorfietsen en bouwde al gauw een reputatie op met de zogenaamde boxerconstructie, een tweecilinderblok, die meteen al in de eerste BMW-motorfiets werd gemonteerd. Om zijn 75ste verjaardag luister bij te zetten, brengt BMW vier speciale modellen uit. De R 1100 R 75, de R 1100 GS 75, de R 1100 RS 75 en de R 1100 RT 75 die uitgerust zijn met de nieuwe generatie boxermotoren. Motorisch wijken ze niet af van de twee jaar geleden geïntroduceerde Roadster-motoren. De belangrijkste verschillen zijn cosmetisch : naast de type-aanduiding op de tank is een speciaal 75-jaarlogo aangebracht. De motoren dragen ook een andere kleur en striping. Voor de R 1100 R 75 grijpt men terug naar het roemruchte BMW-verleden : de motor is nachtzwart met een dubbele witte bies op de tank en het zijdeksel. Precies de standaardkleur van de BMW-motoren vanaf het begin tot in de jaren ’70.

AD VAN POPPEL

Harley-Davidson en BMW Jarigen in de motorwereld met speciale modellen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content