De recente golf van schandalen in de Japanse autowereld houdt het land bezig. Het is dan ook niet minnetjes. Kwaliteitscontroles door onbevoegden bij Nissan, een leverancier van foute airbags die klant was bij verscheidene ...

De recente golf van schandalen in de Japanse autowereld houdt het land bezig. Het is dan ook niet minnetjes. Kwaliteitscontroles door onbevoegden bij Nissan, een leverancier van foute airbags die klant was bij verscheidene merken, het schandaal rond de ontoereikende kwaliteit van staal geleverd door het Japanse Kobe, waarvan verscheidene Japanse autobouwers grote afnemers waren. En dat in een land dat ooit uitpakte met 'Made in Japan' als kwaliteitslabel. Gezaghebbende stemmen trekken aan de alarmbel. Zoals de topjurist Shigeru Nakajima in The Japan Times: "Er moet iets gebeuren met de houding van Japanse bedrijven tegenover de consument", zegt hij. "Anders hebben Japanse merken straks de reputatie dat ze niet om hun eindgebruikers geven. Japanse fabrikanten denken dat ze zoveel mogelijk moeten produceren, maar beseffen niet hoezeer de consument een veilig product wil." Voorlopig krijgt Nakajima weinig gehoor. Nog volgens The Japan Times zouden ook na een terugroepactie en het bericht van Nissan dat het probleem opgelost was, toch nog inspecties van afgewerkte auto's gebeurd zijn door onbevoegden.