JAN RONSSE (49): ‘IK WIL ALTIJD BEREIKBAAR ZIJN’

Jan Ronsse volgde vorig jaar Xavier Verhaeghe op als director van Oracle Belux. Hij zat daarvoor zeven jaar in het Belgische managementteam en was verantwoordelijk voor de verkoop van technologie.

Hoe pakte u die overstap naar een topbaan in de Belux aan?

JAN RONSSE. “Positivisme uitstralen vind ik belangrijk. Als ik fluitend door de gangen loop, beginnen mijn mensen mee te fluiten. En ik wil altijd bereikbaar zijn, zowel voor medewerkers als voor klanten.”

Ook tijdens de vakantie?

RONSSE. “Zelfs tijdens de vakantie beantwoord ik de dringende dingen. Dat geeft me meer rust dan als ik het niet zou doen.”

Wat zijn uw prioriteiten?

RONSSE. “De klanten en de medewerkers. Elke week probeer ik een aantal klanten te spreken. Zo voel je wat er leeft in de markt. We meten elk jaar de klantentevredenheid en proberen bij te sturen.”

Hoe is het met de klantentevredenheid?

RONSSE. “Die stijgt aanzienlijk. Er zijn nog punten van verbetering. We moeten bijvoorbeeld duidelijker communiceren over de toekomst van onze producten. Het moet ook gemakkelijker worden met ons zaken te doen.”

Wat met de medewerkers?

RONSSE. “Onze credo’s zijn innoveren, samenwerken en waarderen. Intern kunnen medewerkers ideeën posten in onze ‘innovatiemotor’. Collega’s kunnen daar dan virtueel geld in investeren. Wat veel bijval krijgt, wordt doorgezet. Samenwerken tussen teams is belangrijk. We hebben erg veel activiteitenlijnen. Toch moeten we één georkestreerd geheel vormen.

“Ons derde credo wordt vaak onderschat. Als er een succesvol project is opgeleverd bij de klant, vind ik het belangrijk dat intern te vieren. Je moet je mensen bedanken.”

Hoe evolueert de tewerkstelling?

RONSSE. “Die fluctueert. We zijn nu in België met iets meer dan 400 mensen.”

U heeft Micros Belgium geïntegreerd.

RONSSE. “Micros Belgium produceert massasystemen in de horeca en in tankstations. Het is een wereldspeler met 6000 werknemers, van wie 58 in België werken. Natuurlijk heb je dan dubbele functies. Die moet je optimaliseren. Overnames zijn een geoliede machine bij Oracle. In drie à vier maanden zijn die bedrijven volledig geïntegreerd.”

RONSSE. “In onze organisatie bekijken wij de resultaten altijd in een Europese of een wereldwijde context.”

De onlinedienst Salesforce, een Oracle-gebruiker, groeide 33 procent vorig jaar. Wint u de ren naar de cloud?

RONSSE. “Onze cloudinkomsten zijn vorig boekjaar met 28 procent gestegen. Meer dan de helft van onze nieuwe deals over toepassingen draait in de publieke cloud.”

En in België?

RONSSE. “Nogmaals, geen details per land. Maar in engineered systems (de Exa-familie van supersnelle hardware met aangepaste software, nvdr) was er een zeer significante groei.

B.L.

“Als er een succesvol project is opgeleverd, moet je je mensen bedanken”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content