De omzet van bouw- en baggerbedrijf Jan De Nul uit Aalst is vorig jaar met 3 procent gestegen tot 1882 miljoen euro in vergelijking met 2007. En dat ondanks de crisis. De groep is dan ook tevreden en kijkt gematigd optimistisch, maar behoedzaam, naar dit jaar en 2010.
...

De omzet van bouw- en baggerbedrijf Jan De Nul uit Aalst is vorig jaar met 3 procent gestegen tot 1882 miljoen euro in vergelijking met 2007. En dat ondanks de crisis. De groep is dan ook tevreden en kijkt gematigd optimistisch, maar behoedzaam, naar dit jaar en 2010. Toch kende het eindresultaat een fikse deuk. Zo daalde het operationeel resultaat (ebitda) met 17 procent tot 377 miljoen euro en de nettowinst daalde fors tot 78,5 miljoen euro. "Dat komt omdat ons groots investeringsprogramma van 1,9 miljard euro zich nu begint te laten voelen", zegt financieel directeur Dave Vander Heyde. "Zo stegen de afschrijvingen als gevolg van het lopende investeringsprogramma in schepen en hulpmaterieel. Voorts wierven we al personeel aan voor de schepen die nog in aanbouw zijn. Aanloopkosten dus zonder dat daar baten tegenover staan." Ook de crisis laat zich voelen. "We hebben in onze resultaten aanzienlijke provisies genomen voor allerlei moeilijk te voorziene operationele en financiële evoluties op de bagger- en bouwmarkt. Kwestie van een stevige buffer in te bouwen voor dit en volgend jaar. Ons meerjarig investeringsprogramma in nieuwe schepen blijft echter integraal overeind", zegt Vander Heyde nog. De groep is gematigd positief voor 2009. Het bedrijf kan de voorbije maanden al voor 1,1 miljard euro nieuwe contracten verwerven. "Onze vloot zal in 2009 zo goed als continu aan het werk blijven", zegt Vander Heyde. In totaal staat op dit ogenblik voor 2,8 miljard euro op het orderboekje. Voor 2010 is het nog wachten op enkele bijkomende orders. Jan De Nul blijft ondertussen aanwerven. Zo kwamen er vorig jaar 679 werknemers bij om het totaal op 4985 te brengen en ook dit jaar gaat men opnieuw enkele honderden personeelsleden aanwerven om de nieuwe schepen te kunnen bemannen. De groep is ook niet ontevreden over de bouwdivisie. "Onze omzet houdt hier goed stand. Er zijn natuurlijk wel de blijvende lage marges in de civiele bouw. Maar voor België zitten we op een normaal niveau. Gezien de begroting van de overheid zullen de investeringen in infrastructuur in België niet fors kunnen toenemen, de verdere groei moet dus van buitenlandse projecten komen. Veel hangt af of we erin slagen om het order voor de bouw van nieuwe sluizencomplexen in het Panamakanaal te bemachtigen. Dit wordt normaal nog deze zomer toegewezen." Het bouwcontract voor het nieuwe Panamakanaal wordt geschat op 3,5 tot 4 miljard dollar. (T) WVD