Is: hoofd internationale activiteiten en lid van het directiecomité bij Bâloise Group
...

Is: hoofd internationale activiteiten en lid van het directiecomité bij Bâloise Group Vrije tijd: muziek beluisteren, tuinieren, joggen, schaken De Antwerpenaar Jan De Meulder pendelt nu al een jaar tussen zijn Belgische thuisbasis en zijn nieuwe werkplek in Zwitserland. Bazel, om precies te zijn, waar het hoofdkwartier ligt van de Zwitserse verzekeringsgroep Bâloise. Begin 2009 maakte De Meulder de overstap van Mercator Verzekeringen - waar hij sinds 2004 CEO was - naar het directiecomité van Bâloise Group, de moedermaatschappij van Mercator. In Bazel is Jan De Meulder verantwoordelijk voor de internationale activiteiten van Bâloise, die ongeveer de helft van de omzet en de helft van het personeelsbestand uitmaken. De drie kernmarkten van de groep - buiten Zwitserland - zijn Duitsland, België-Luxemburg en Oost-Europa. Het ziet ernaar uit dat de Bâloise Group goed standhoudt, ondanks de crisis. Het halfjaarresultaat van bijna 235 miljoen Zwitserse frank lag slechts een klein beetje lager dan in 2008. Geen reden echter om in te dommelen, integendeel. Jan De Meulder zoekt zeer actief naar nieuwe groeimogelijkheden. "Spannend." JAN DE MEULDER. "Niet in de eerste plaats. Er beweegt natuurlijk heel veel in de verzekeringssector. Ook in België zijn er dossiers waarover nog onzekerheid bestaat: Dexia, KBC en Ethias, om er een paar te noemen. We volgen die dossiers van dichtbij, maar Bâloise focust eigenlijk op organische groei. Dat is goedkoper en efficiënter dan een overname. In Oostenrijk bijvoorbeeld groeien we al een hele tijd met 8 à 9 procent per jaar door de plaatselijke verzekeringsagenten te overtuigen om voor ons te werken. Ze gaan overstag voor de service die we hun bieden. Het is mijn taak om die organische groei te stimuleren in de gebieden buiten Zwitserland, telkens in samenwerking met het lokale management. Intelligente preventie speelt daarbij een belangrijke rol. We helpen onze klanten om schadegevallen te voorkomen, door bijvoorbeeld een branddetector mee te geven met nieuwe polishouders." DE MEULDER. "Een substantieel marktaandeel bereiken in de landen waar Bâloise aanwezig is. Tegen 2012 is het de bedoeling om onze recurrente winst op groepsniveau te verhogen met 200 miljoen Zwitserse frank. Drie manieren om beter te scoren: goede en rendabele levensverzekeringsproducten aanbieden, een efficiënt schadebeheer, en goede klanten selecteren." DE MEULDER. "België is onze tweede grootste markt, na Duitsland. Ook daar willen we groeien, door te focussen op de kmo's." DE MEULDER. "Nu ben ik meer een strateeg, terwijl ik me bij Mercator vooral met het operationele bezighield. En Zwitserland is natuurlijk een andere omgeving dan België. Ik heb heel veel buitenlandse collega's. Het Zwitserse bedrijfsleven is over het algemeen heel internationaal getint. Hier zijn heel veel grote bedrijven aanwezig - Novartis, Nestlé, UBS,... - maar Zwitserland heeft zelf niet genoeg materiaal om alle kaderfuncties in te vullen. Heel interessant om mee te maken, kortom. Het geeft me een andere kijk op de dingen." DE MEULDER. "Zwitserland heeft, net als België, een federale staatsstructuur. De compromiscultuur is dus ook hier helemaal ingeburgerd." (lachje)DE MEULDER. "We zullen zien. Nu probeer ik elk weekend naar België te komen, en mijn vrouw bezoekt me vaak in Zwitserland. Onze vier kinderen zijn het huis al uit. Er is een goede verbinding met Brussel, en ik ben sowieso heel vaak onderweg. Maar eigenlijk bevalt het me hier wel." C.D.C."In België beweegt er heel veel in de verzekeringssector. Wij kijken mee"