Het is een teken des tijds. Zelfs in het topsegment van de luxueuze berlines, waar het op geen cent steekt, is er een duidelijke shift naar diesel. Op een totaal van 1944 in België verkochte topberlines (genre Audi A8, Mercedes S-klasse, BMW 7, Ja-guar XJ...) liet 44 procent zich in 2003 nog aandrijven door benzine. In een teruglopende markt (1671 auto's nog in 2004) blijft daar vandaag 28 procent van over. De rest is diesel. En het is nog niet gedaan.
...

Het is een teken des tijds. Zelfs in het topsegment van de luxueuze berlines, waar het op geen cent steekt, is er een duidelijke shift naar diesel. Op een totaal van 1944 in België verkochte topberlines (genre Audi A8, Mercedes S-klasse, BMW 7, Ja-guar XJ...) liet 44 procent zich in 2003 nog aandrijven door benzine. In een teruglopende markt (1671 auto's nog in 2004) blijft daar vandaag 28 procent van over. De rest is diesel. En het is nog niet gedaan. Natuurlijk stappen de klanten van deze topberlines niet over naar diesel omdat ze aan de pomp minder betalen. Toch niet in de eerste plaats. Wel omdat dieselmotoren zuiniger zijn, ja, maar vooral omdat de dieseltechnologie de voorbije jaren een onwaarschijnlijke vlucht heeft genomen. Zo'n vlucht, dat zelfs Jaguar nu een diesel in het vooronder stopt van de venerabele XJ, luxeberline bij uitstek. Het vlaggenschip van het Britse merk verscheen twee weken geleden met een zelfontbrander in de Belgische showroom. Het zal het marktaandeel van het merk in dat topsegment wel ten goede komen. De XJ was vorig jaar goed voor 197 verkochte exemplaren, met benzinemotor. En nu wil Jaguar België 25 à 30 procent gaan veroveren op de groeiende dieselmarkt. Zou in principe goed moeten zijn voor 250 à 300 auto's. Alleen is de vraag in welke mate de XJ 2.7D zal gaan knagen aan het marktaandeel van de eigen benzineversie. Temeer omdat deze dieselversie van het legendarische model precies evenveel kost als de drieliter benzine, de klassieker, zeg maar. Misschien moeten we de redenering omkeren en wilde Jaguar precies vermijden dat de Jaguar-klant die eindelijk toe was aan een diesel, zou overstappen naar de concurrentie. Daarom besteedden de Britse ingenieurs zo'n grote en onverdeelde aandacht aan de geluiddemping van deze versie. Onder meer met een heel nieuw concept voor de steunpunten waarop de motor rust: die zijn elektronisch gestuurd. De geluiddemping is bij de XJ 2.7D dan ook zo perfect dat je op geen enkel moment nog echt hoort of je met een diesel, dan wel een benzinemotor rijdt. De rijkwaliteiten van de 2.7D, een V6 die Ford en Peugeot samen ontwikkelden, bejubelden we al meermaals. En omdat de XJ helemaal van aluminium is gemaakt, is hij lichter dan de S-Type. Het resulteert in een voor deze berline toch wel opmerkelijke zuinigheid: we verplichtten onszelf tot normaal en legaal rijgedrag, en konden onder de negen liter voor honderd kilometer blijven. Sterk cijfer voor een auto in dit marktsegment. En bovenal rij je nog altijd met een echte Ja- guar: elegant, geraffineerd, sportief, tijdloos en verheven. Jo Bossuyt