In januari presenteerde Jaguar op het autosalon van Brussel de tweede generatie van zijn succesvolle S-Type. Het nieuwe vlaggenschip uit die S-Reeks is de adembenemende ' R'.
...

In januari presenteerde Jaguar op het autosalon van Brussel de tweede generatie van zijn succesvolle S-Type. Het nieuwe vlaggenschip uit die S-Reeks is de adembenemende ' R'. Wij reden meer dan 400 km met de nieuwe sportieve parel aan de Jaguar-kroon en raakten werkelijk onder de indruk van de 'power' - 400 pk is niet niets - van de nieuwe 4.2-liter V8-motor. Maar meer nog vielen we voor de 'glory' die deze nieuwe Jag siert. Qua wegligging behoort de statige vierdeursberline zonder meer tot het kleine clubje sportwagens waaraan wij de grootste onderscheiding toekennen. Adembenemend bijvoorbeeld is de nieuwe, fluweelzacht schakelende zestrapsautomaat van ZF-makelij. De tijd dat u alleen van de rijkwaliteiten van een sportauto kon genieten als die met een handgeschakelde versnellingsbak was uitgerust, behoort met de Jaguar S-Type 'R' tot het verleden. U hoeft trouwens niet te racen om van deze Jag te kunnen genieten: het brede motorkoppel van de nieuwe V8, zijn acceleratievermogen en soepel rijgedrag maken zelfs van rijden in de file of in het stadsverkeer een pretje. Bij de lancering van de nieuwe S-Type kreeg de reeks er ook een nieuw instapmodel bij in de uitrustingsniveaus V6 (38.900 euro), V6 'Executive' (44.500 euro) en V6 'Sport' (43.950 euro). Ook die basisversie - aangedreven door een 2.5-liter V6 van 201 pk - is synoniem met exclusieve luxe en grenzeloos rijplezier.Wie de buitenkant van de S-Type 2002 bekijkt, merkt meteen dat hij een nieuwe grille heeft gekregen. Ook de zijruitomlijstingen, de buitenspiegels en de merklogo's zien er iets anders uit. Drastischer evenwel zijn de veranderingen onderhuids en in het interieur. Zo zit de gloednieuwe ZF-zestrapsautomaat standaard op de meeste uitvoeringen - een primeur in dit segment. Bovendien kreeg de S-Type een nieuw interieur met zeer comfortabele zetels en een nieuw instrumentenbord mee. Ten slotte is de S-Type voortaan ook uitgerust met een elektronisch bediende automatische parkeerrem, elektrisch verstelbare pedalen met geheugenfunctie (in optie), nieuwe remsystemen en het uitstekende ARTS-veiligheids- en airbagsysteem. De carrosserie kreeg een verhoogde torsiestijfheid mee en ook het onderstel werd gewijzigd. Als optie is er onder meer een TFT-aanraakscherm, waarmee u vlot het navigatiesysteem, de klimaatregeling, de audio-installatie, de telefoon en zelfs de tv-tuner kunt bedienen. Allemaal nieuwigheden die de Jaguar S-Type nog aantrekkelijker maken. Patrick op de Beeck [{ssquf}]