Op 22 april komt er een tweede editie van Comcerts. Vorig jaar bracht Comcerts zo'n 10.000 mensen op de been. Drijvende kracht achter dit muziekevenement in het Gentse Kuipke is de 45-jarige componist-dirigent Dirk Brossé. Hij wil op die manier een mengeling van klassieke muziek en actuele popmuziek, samen met andere kunstvormen, naar het grote publiek brengen. Op de eerste editie waren onder andere deFilharmonie, Joost Zweegers en Sarah Bettens present, maar het hoogtepunt was ongetwijfeld The African Children's Choir, dat 25 weeskinderen met gouden stem op het podium bracht. Artistiek was de editi...

Op 22 april komt er een tweede editie van Comcerts. Vorig jaar bracht Comcerts zo'n 10.000 mensen op de been. Drijvende kracht achter dit muziekevenement in het Gentse Kuipke is de 45-jarige componist-dirigent Dirk Brossé. Hij wil op die manier een mengeling van klassieke muziek en actuele popmuziek, samen met andere kunstvormen, naar het grote publiek brengen. Op de eerste editie waren onder andere deFilharmonie, Joost Zweegers en Sarah Bettens present, maar het hoogtepunt was ongetwijfeld The African Children's Choir, dat 25 weeskinderen met gouden stem op het podium bracht. Artistiek was de editie een succes, maar het evenement incasseerde wel een financieel verlies van 30.000 euro. "Dit wordt de editie van de waarheid," zegt Dirk Brossé. "Het verlies van vorig jaar beschouwen we als een investering in naamsbekendheid. Voor de tweede editie vertrekken we van één avond. Vorig jaar boden we meteen drie concertavonden aan. Dat was te veel. Maar ja, elk initiatief heeft zijn kinderziektes."De vergelijking met de Proms, de populaire concertreeks die het Antwerpse Sportpaleis elk jaar voor een paar weken verandert in een arena voor symfonische orkesten en vergane popglorie, ligt voor de hand. "Onterecht," weet Brossé. "Bij ons worden drums en gitaren gebannen, wij benaderen een originele song vanuit een symfonisch perspectief en zorgen voor een nieuwe bewerking. Bovendien zit ons publiek neer en is er geen drank te koop tijdens het optreden. Het concept van de Comcerts wijzigt weinig voor deze tweede editie, al komen er natuurlijk wel andere artiesten. Klapper dit jaar wordt Piet Goddaer, beter bekend als Ozark Henry. Voor organisator Brossé is deze editie wel wat anders. "Vorig jaar hebben we er ontzettend veel tijd in gestoken," zegt hij. "Logisch, want toen moesten we nog geloofwaardigheid opbouwen. Dat gaat nu makkelijker: een mailtje of telefoon volstaat vaak, terwijl we vorig jaar een paar meetings moesten organiseren om hetzelfde te bereiken."Toch spendeert de drukbezette componist-dirigent dagelijks heel wat tijd aan het opvolgen van Comcerts. Als dit jaar het evenement break-even draait, is Brossé tevreden. Hij hoeft aan Comcerts niet echt geld te verdienen. "Mijn boterham verdien ik elders wel," zegt de Gentenaar. Brossé is componist, docent aan het Gentse conservatorium en een veelgevraagd gastdirigent. Onder andere in België bij het Vlaams Radio-Orkest en het Nationaal Orkest van België, maar ook voor optredens met het London Symphony Orchestra. Brossé werkt voor de jaarlijkse herdenking van de bom op Hiroshima aan een compositie, die hij in augustus 2006 in wereldpremière zal brengen met het Hiroshima Orchestra. Op dit moment schrijft hij ook de filmmuziek bij 'Knetter', een prent van de Nederlander Maarten Koolhoven die deze zomer te zien zal zijn. En hij werkt aan de muziek voor de prestigieuze televisieserie 'Kavijaks', die Stijn Coninx inblikt voor VTM. Tegen september op de buis. R.B."Het verlies vorig jaar beschouwen we als een investering in naamsbekendheid."