Italië anders bekeken

© is

De thrillerauteur Joost Houtman en Philip Roose, die zich op Sicilië bezighoudt met de export van Italiaanse wijnen, hebben hun passie voor Italië met humor en nuance gebundeld in een boek. Iedereen kent wel wat clichés over Italië en vooral de Italianen, die de auteurs graag ontkrachten. Ze rekenen af met vooroordelen. Zo zijn Italianen niet lui, maar net ondernemend en inventief.

De uitvinder van de telefoon, bijvoorbeeld, was een Italiaan. Een zekere Antonio Meucci had voor zijn bedlegerige vrouw een communicatiesysteem uitgedokterd. Door allerhande toestanden speelde hij zijn vondst echter kwijt aan ene Graham Bell. Telefoneren heeft overigens nog altijd iets van een nationale sport in Italië. Dagelijks naar de mama bijvoorbeeld, de vrouw die elke Italiaanse man op een piëdestal plaatst.

Natuurlijk staat Italië synoniem voor stijl, toch beseffen we niet altijd hoe belangrijk die bella figura is in nagenoeg alle geledingen van de samenleving. Stijl moet overal aanwezig zijn, van de manier waarop je je kleedt (zonnebril incluis) tot de wagen waarin je rijdt. Zelfs de espressomachine in de keuken moet design zijn.

Geen Italië ook zonder gastronomie, en wie Italiaanse keuken zegt, kan niet om pasta heen. Maar opgelet, de combinatie van saus en pasta is aan duidelijke regels onderworpen. De spaghetti bolognaise, een toch wel erg courant gerecht in de Lage Landen, is in Italië not done. Je zal het er ook op geen enkele restaurantkaart aantreffen, voor zover die de Italiaanse premissen trouw blijft natuurlijk. Er bestaat wel een soortgelijk gerecht: pasta al ragù. Dat is exact hetzelfde als bolognaise, maar met een ander soort pasta. Lange slierten gaan nu eenmaal niet goed samen met een dikke tomatensaus. Ze verdrinken in de saus, en de groenten en het vlees blijven op de bodem van het bord achter. Penne, rigatoni of macaroni zijn aanvaardbare alternatieven.

Joost Houtman & Philip Roose, Bella Figura. Waarom de Italianen zo Italiaans zijn, Uitgeverij Vrijdag, 2018, 255 blz., 22,50 euro
Joost Houtman & Philip Roose, Bella Figura. Waarom de Italianen zo Italiaans zijn, Uitgeverij Vrijdag, 2018, 255 blz., 22,50 euro

Nog eentje om het af te leren: bestel nooit een caffè latte na 11 uur’s morgens! De melk is bedoeld om een gevuld gevoel in de maag te voelen. Als die drinkt voor de middag, zou dat betekenen dat je ontbijt waardeloos was. Een espresso kan wel, op alle momenten van de dag trouwens.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content