Voor liefhebbers van klassieke motoren en kenners van racemotoren uit de jaren zestig is de naam Paton bekend. Paton is de samentrekking van de namen Giuseppe Pattoni en Lino Tonti. Die Italiaanse constructeurs werkten in de jaren vijftig samen bij Mondial, een Italiaans merk van motorfietsen. Toen Mondial eind 1957 stopte met GP-racen, kregen de twee de restanten van de raceafdeling. In 1959 ging Giuseppe Pattoni alleen verder en hij begon in 1962 met de ontwikkeling van een 250cc tweecilinder die uitgroeide...

Voor liefhebbers van klassieke motoren en kenners van racemotoren uit de jaren zestig is de naam Paton bekend. Paton is de samentrekking van de namen Giuseppe Pattoni en Lino Tonti. Die Italiaanse constructeurs werkten in de jaren vijftig samen bij Mondial, een Italiaans merk van motorfietsen. Toen Mondial eind 1957 stopte met GP-racen, kregen de twee de restanten van de raceafdeling. In 1959 ging Giuseppe Pattoni alleen verder en hij begon in 1962 met de ontwikkeling van een 250cc tweecilinder die uitgroeide tot een 500cc-uitvoering in 1966. Met die motor nam Paton tot 1973 deel aan de races in het WK 500 cc. Paton bleef bestaan en probeerde het in de WK-races nog tot 2002 met tweetaktracers. Maar dat was niet het einde voor Paton. Paton, nu geleid door zoon Roberto Pattoni, startte met het project 'Paton BIC 500 8v RU' met als doel de fans van classic races 'a winning racer' te bieden, eentje die identiek was aan de Paton-racemotor van 1968. De jonge Pattoni wilde meer. Hij kwam met een motorfiets voor op de weg "die de rijder dezelfde sensaties en hanteerbaarheid moest bieden die zo typisch zijn voor racemotoren". In 2013 lanceerde men het eerste prototype van de Paton S1 Strada met als krachtbron de 650 cc-twin van de Japanse Kawasaki ER6. Vorig jaar kwam de definitieve S1 Strada, in vier versies: de First Factory Signature (25 stuks), de Pep Memorial (genoemd naar Giuseppe Pattoni, 50 stuks), de Classic TT (151 stuks) en de Standard (aantal stuks nog niet bepaald). De verschillen tussen de vier uitvoeringen zitten vooral in het gebruik van materialen. Trends reed met de Classic TT. Als de motor wordt gestart, produceren de uitlaten (uitgerust met dB-killers) een fraai sonoor geluid. De Kawasaki-krachtbron met een vermogen van 75 pk gaat vlot naar de hogere toerentallen. Maar de acceleratie is niet adembenemend. Het zadel is, zoals te verwachten bij een racemotor, wat spartaans met een dunne mousselaag. De clip-ons staan laag, onder de kroonplaat, en bij beperkte snelheden wordt de druk op de polsen al snel groot. De Strada is geschikt voor op het circuit en voor bochtige wegen in de Ardennen: licht (158 kg), handelbaar en niet extreem snel. Dat maakt dat je vloeiend door de bochten gaat. De Paton S1 Strada is vooral een hebbeding, niet een motor om mee te toeren of op vakantie te gaan. De exemplaren zijn beperkt en duur. 23.000 euro (excl. btw) voor de First Factory Signature, 21.000 euro (excl. btw) voor de Pep Memorial, 18.500 euro (excl. btw) voor de Classic TT en 16.000 euro (excl. btw) voor de Standard. AD VAN POPPEL