Beknibbelt u op de aankoop van postzegels? Is de gratis koffie geschrapt? Zegt u de abonnementen op vakbladen op? Bestelt u zakenmaaltijden voor op kantoor bij de cateraar? Dan reageert u zoals 60% van de Europese ondernemingen. Stuurt u medewerkers de laan uit? Dan reageert u als de overige 40%. Het zijn cijfers uit een enquête van het managementconsultancybedrijf Bain & Company, d...

Beknibbelt u op de aankoop van postzegels? Is de gratis koffie geschrapt? Zegt u de abonnementen op vakbladen op? Bestelt u zakenmaaltijden voor op kantoor bij de cateraar? Dan reageert u zoals 60% van de Europese ondernemingen. Stuurt u medewerkers de laan uit? Dan reageert u als de overige 40%. Het zijn cijfers uit een enquête van het managementconsultancybedrijf Bain & Company, dat nog vóór 11 september bij Europese ondernemers polste hoe ze de recessie denken te doorstaan. Het economische ontij steekt op, en de gissing is dat het twee jaar zal huishouden. Een recessie is een drievuldigheid: de groeiende storm, het oog van de orkaan en een open hemel aan de horizon. De bottom line van de Bain-studie is duidelijk: gebruik uw verstand, stop de diversificaties en snij niet domweg in de kosten. Bleu wegvluchten van de kernbusiness is je troefkaarten weggooien, pleiten Luc Luyten, managing partner, en Jean-Charles van den Branden, manager van het Beneluxbureau van Bain & Co. Bain & Company gaat er prat op steeds aandacht te hebben gehad voor advies in perioden van economische droefenis. Luyten: "Doe beter wat je al goed doet, is daaruit de hoofdconclusie. Onze ervaring en de cijfers van de jongste enquête leiden tot een erg belangrijk besluit dat ondernemingen zich in de komende maanden op hun kernactiviteiten moeten toeleggen. Alleen hebben de executives de verkeerde neiging om hun portefeuille te verbreden; 60% van hen zegt dat diversificatie hen een merkelijk voordeel bezorgt."Volgens Van den Branden is een diversificatie in tijden van recessie waardeloos. "Ze biedt dan immers weinig kansen op marktleiderschap, verwatert het gemiddelde marktaandeel, maakt de winsten wispelturiger en leidt de aandacht van het management af van de belangrijkste opdracht: investeren in de kernactiviteit."Frans CrolsTip: Denk na over de aanwerving van MBA'ers. Die zijn vandaag minder veeleisend.Tip: Neem nu bedrijven over. Bij hernegotiëringen kunt u ze vandaag tegen een fractie van de prijs verwerven.