Is Punch uitgespeeld?

De stichter van Xeikon wilde met Punch in zee, maar het personeel was minder enthousiast. Waagt de Gentse elektronicaproducent zich nog aan de digitale drukpersenbouwer?

Het bod van Punch op de activa van het noodlijdende Xeikon liep tot 4 februari 2002. Maandagavond verklaarde Guido Dumarey aan Trends dat hij voorlopig niet van plan is om zijn bod te verlengen of een nieuw bod te doen. Dumarey is zeer geïnteresseerd, maar stoort zich aan de besluiteloosheid van de bedrijfsleiding. “Hoe langer dit duurt, hoe groter de kans dat concurrenten de klanten inpikken.”

Eind vorige week deelde de directie mee dat er twee gelijkwaardige bieders waren: MAN Roland en het Russische Yam International. Over het bod van Punch werd in de mededeling met geen woord gerept. De commissarissen van opschorting bevestigden echter dat Punch wel degelijk in de running bleef. Ondanks de suggestieve persmededeling weigerde het management van Xeikon vreemd genoeg opheldering te geven. Maandagavond was topman Gino Despeghel nog steeds onbereikbaar voor commentaar.

Volgens vakbondssecretaris Guy De Bruyn van het ACW lag de stijl van Punch moeilijk. “Het lijken wel cowboys, maar ze zeggen wel waar het op slaat,” aldus de vakbondsman. Het personeel – zowel bedienden als arbeiders – vond de voorstellen van Punch minder interessant dan die van MAN Roland en Yam International. Niet onlogisch, aangezien Dumarey en de zijnen de loonverschillen tussen Xeikon-personeel van het eerste uur en ex- Agfa-werknemers wil elimineren, en drastischer in het personeelsbestand wil knippen dan de concurrenten. Wie uiteindelijk de activa van het noodlijdende Xeikon binnenrijft, blijft voorlopig dus onduidelijk.

De distributeurs, of Value Added Distributors ( VAD’s) zoals dat in Xeikon-jargon heet, zijn alvast niet gelukkig met de huidige gang van zaken. Het merendeel van de VAD’s verenigde zich en zette als groep zijn schouders mee onder het voorstel van Punch. Beide partijen vonden elkaar met de hulp van Lucien De Schampfelaere. De voormalige topman en stichter van Xeikon werd de voorbije maanden als onafhankelijk adviseur geraadpleegd door diverse partijen, waaronder ook Punch. Hij bracht Dumarey en de VAD’s met elkaar in contact.

De positie van de distributeurs is niet onbelangrijk voor de toekomst van Xeikon. Waarnemers beschouwen het netwerk van klanten dat de VAD’s hebben opgebouwd als een verborgen troef van Xeikon. Vandaag zorgen zij voor het onderhoud van meer dan de helft van de machines die Xeikon ooit aan de man bracht, en gelden ze nog steeds als het belangrijkste distributiekanaal. Maar dat zou nu dus kunnen veranderen. “MAN Roland heeft in sommige landen zijn eigen distributiekanalen. Wij dreigen uit de boot te vallen,” zegt Herwigh Kriso. Hij is de zaakvoerder van Artaker Print & Repro, de distributeur van Xeikon in Oostenrijk, en fungeert als spreekbuis van een tiental distributeurs. Naar eigen zeggen beslaat hun territorium een kleine 70% van het jachtgebied van Xeikon. “MAN Roland commercialiseert nu al anderhalf jaar Xeikon-persen onder eigen naam. Maar die verkoop is niet zo succesvol als verwacht,” zegt Kriso.

Ook Yam International is geen onbekende voor de VAD’s. Het bod van Yam was echter een verrassing. “Er was geen enkele toenadering of onderhandeling met ons,” zegt Kriso. “Het kan dat Yam ervan uitgaat dat de VAD’s sowieso wel zullen meestappen, maar wij vinden het vreemd dat er met ons nog niet over een toekomstperspectief en verkoopvoorwaarden is gesproken.”

R.B.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content