Investeren in diesel

© GF

Op het recente Autosalon in Brussel lanceerde Hyundai een facelift van zijn i40. Het is een berline waarvan ook een breakversie bestaat. Natuurlijk is de i40 niet het belangrijkste model in het gamma van de Koreaanse constructeur. Vandaag lust de consument vooral SUV’s, zoals Hyundai die ondertussen in alle segmenten heeft, van compact (Kona) tot middenklasse (Tucson) en groot (Santa Fe). Alleen: als een merk wil meespelen in de wereld van de bedrijfswagens, moet het een break in het zogenoemde D-segment hebben. Zoals de i40 Wagon dus. En bij voorkeur een turbodiesel.

Hyundai maakt van die facelift dus niet alleen gebruik om de neus van de auto wat op te smukken en nieuwe veiligheidssystemen te monteren, zoals automatisch remmen om botsingen te vermijden, het plaatste ook een nieuwe dieselmotor in het vooronder. De oude 1.7 CRDi is vervangen door de nieuwe 1.6 CRDi Smartstream die we al kennen van de Tucson, de i30 en de Kona. De viercilinder is te krijgen in twee versies, een van 116 of een van 136 paarden, waarvan de krachtigste kan worden gecombineerd met een automatische versnellingsbak met dubbele koppeling en zeven gangen.

Het blijft afwachten of dat de populariteit van de i40 in de fleet zal vergroten. Momenteel gaat maar liefst 70 procent van de i40-verkoop naar particulieren, wat best opmerkelijk is. Het is ook opvallend dat er in het volledige gamma van Hyundai, net zoals bij bijna alle andere merken, een duidelijke verschuiving is van diesel naar benzine, maar dat diesel als brandstof goed standhoudt in het i40-gamma: niet minder dan 86 procent van de verkochte exemplaren heeft een zelfontbrander.

Het rijgedrag van de i40 kennen we, en dat verandert niet: deze break, die in 2011 is gelanceerd en drie jaar geleden al een facelift kreeg, is niet meteen de meest dynamische in zijn klasse, maar hij biedt zijn inzittenden in alle omstandigheden een zeer comfortabele rit. Nu meer dan ooit, want de nieuwe dieselmotor is stiller, wat het akoestische comfort ten goede komt.

In cijfers

Motor

4-cilinder turbodiesel, 1598 cc

115 of 136 pk: 280 Nm of 320 Nm

Prestaties

Top: 187 en 194 km/u

0-100 km/u in 12,2 en 11,7 sec.

Normverbruik: 4,6 en 4,7 liter

Emissie (WLTP): 123 en 132 gr/km

Instapprijs

30.449 en 39.049 euro

+

Comfortgevoel

Ouder model

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content