In deze zonovergoten zomer is schaduw een begeerd goed. Dat ervaart ookJardinico Parasols, de West-Vlaamse specialist in parasols en andere buitenaccessoires. De zaakvoerder, Bruno Vandeputte (40), verhuisde zijn bedrijf nog geen jaar geleden naar een nieuw pand op de Evolis-site langs de E17 in Harelbeke, maar er zijn nu al plannen om het bedrijfsgebouw in de komende jaren dubbel zo groot te maken. Daar hangt een investering van 1,5 miljoen euro aan vast. "Ik heb net 5000 vierkante meter grond bijgekocht. We groeien op alle fronten, er moet personeel bij komen en we hebben extra ruimte nodig", zegt Vandeputte. Jardinico Parasols zit in het hogere segment van de markt. Zijn designparasols vinden hun weg via een internationaal netwerk van importeurs, distributeurs en agenten naar de betere tuinmeubelzaken (de helft van de omzet) en naar de internationale projectmarkt van hotels, resorts, cruises, enzovoort. Vorig jaar boekte het bedrijf 5 miljoen euro omzet. Dit jaar rekent Vandeputte op 6,5 miljoen. Tegen 2020 wil hij naar 10 miljoen. "Onze internationale focus zorgt voor de groei", legt Bruno Vandeputte uit. "80 proc...

In deze zonovergoten zomer is schaduw een begeerd goed. Dat ervaart ookJardinico Parasols, de West-Vlaamse specialist in parasols en andere buitenaccessoires. De zaakvoerder, Bruno Vandeputte (40), verhuisde zijn bedrijf nog geen jaar geleden naar een nieuw pand op de Evolis-site langs de E17 in Harelbeke, maar er zijn nu al plannen om het bedrijfsgebouw in de komende jaren dubbel zo groot te maken. Daar hangt een investering van 1,5 miljoen euro aan vast. "Ik heb net 5000 vierkante meter grond bijgekocht. We groeien op alle fronten, er moet personeel bij komen en we hebben extra ruimte nodig", zegt Vandeputte. Jardinico Parasols zit in het hogere segment van de markt. Zijn designparasols vinden hun weg via een internationaal netwerk van importeurs, distributeurs en agenten naar de betere tuinmeubelzaken (de helft van de omzet) en naar de internationale projectmarkt van hotels, resorts, cruises, enzovoort. Vorig jaar boekte het bedrijf 5 miljoen euro omzet. Dit jaar rekent Vandeputte op 6,5 miljoen. Tegen 2020 wil hij naar 10 miljoen. "Onze internationale focus zorgt voor de groei", legt Bruno Vandeputte uit. "80 procent van onze productie is bestemd voor de export. Meer dan de helft daarvan is voor buiten Europa. Onze grootste markt is Nieuw-Zeeland en Australië. De snelst groeiende markten zijn de Verenigde Staten en Canada. We verschepen volle containers naar die landen." Het parasolbedrijf stond dit jaar voor het eerst op het Salone del Mobile in Milaan. In het najaar trekt Jardinico Parasols naar vakbeurzen in Parijs en Chicago. "Beurzen zijn een springplank naar groei. Het heeft een tijd geduurd om het merk Jardinico internationaal bekend te maken. Maar nu zijn we ook in de architectenwereld bekend en is er wereldwijd vraag naar onze producten", ervaart Bruno Vandeputte. Jardinico Parasols werkt met een compact team van een tiental vaste medewerkers in Harelbeke. "We hebben een kleine, maar zeer performante groep. Zij staan in voor de ontwikkeling, de aankoop, de verkoop, de marketing, de boekhouding en de logistiek. Volgend jaar komen er zeker vier mensen bij", voorspelt Vandeputte. Voor de productie van de parasols doet hij een beroep op gespecialiseerde toeleveranciers in binnen- en buitenland. "Ik kan niet investeren in productie hier. We hebben veel te veel verschillende materialen en technieken nodig. De frames in teak komen uit Indonesië, het aluminium uit China, de voeten en de doeken (zie kader Textielfamilie kiest voor kussens en parasols) zijn van Belgische makelij. De assemblage van de parasols gebeurt in Harelbeke", zegt Vandeputte. Jardinico Parasols probeert het verschil op de internationale markt te maken met eigen ontwerpen. "In de grootwarenhuizen kun je parasols vinden voor 49 euro, maar dat is niet onze business. Particulieren die een dure tuinset kopen, willen daar ook een speciale parasol bij", vervolgt Vandeputte. Hij geeft het voorbeeld van de parasolvoet. De meeste zijn lomp en log. "Wij laten heel zware, maar dunne voeten maken, die dezelfde kleur hebben als de mast. Zo'n voet weegt 60 kilo, maar ziet er vederlicht uit. De mast is ook verankerd op de voet. We werken met hellingsgraden die een strakkere schaduw opleveren." Er zit veel kennis achter. "Er komt ook wel wat techniciteit bij kijken van sterkteberekeningen, buigzaamheid van de materialen en windsnelheden." Om de ambitieuze groei waar te maken, breidt Jardinico Parasols zijn gamma stelselmatig uit. "We ontwikkelen permanent nieuwe parasols, van kleine strandparasols tot grote terrasconcepten. Voor de horecamarkt hebben we een parasol ontwikkeld met één centrale mast waaraan vier parasols hangen. Daar is veel vraag naar. Ook in de markten van de gepersonaliseerde parasols voor frisdrankmerken, brouwerijen, pret- en vakantieparken kunnen we zeker nog groeien", vertelt Bruno Vandeputte. De ondernemer ziet ook de vraag naar speciale, technische doeken toenemen. "In Nieuw-Zeeland en Australië, waar de ozonconcentratie heel hoog is en huidkanker vaker voorkomt, is er vraag naar parasols die de huid echt kunnen beschermen." Een tweede groeistrategie is het aanbod meer diversifiëren. "Sinds jaar en dag bieden we ook terrasaccessoires aan. Denk aan lantaarns, buitenlampen, outdoortapijten enzovoort. Dat zal zeker toenemen", verwacht Vandeputte. Ook externe groei via overnames sluit hij niet uit. "Daar zijn we mee bezig, al is er nu niets concreets te melden. We kijken naar activiteiten die we nog niet doen, zo kunnen we onze markt verruimen."