INTERIM ALS BUFFER

IN DE CAO.

De uitzendkracht wordt meer en meer een “schokbreker” om aan de vraag te blijven kleven en tegelijk conjunctuurschommelingen zacht op te vangen. Ondernemingen met 500 tot 1000 werknemers hebben relatief de meeste uitzendkrachten in dienst. Bij Alstom Belgium is dat bijna 22%; nagenoeg 19% bij de cosmeticaproducenten Estée Lauder en L’Oreal, zuivelproducent Campina en bij Philips Plastics. Koploper is Rob Montagebedrijf uit Beveren, met 47%, en gespecialiseerd in pijpleidingen voor de petrochemie.

Volvo Cars Europe Industry in Gent is de enige fabriek in het land die het traditionele productieschema verlaten heeft. De klant bestelt zijn wagen, kiest zijn opties en de Gentse fabriek maakt zich sterk dat ze het voertuig binnen de 21 dagen kan afleveren. Dat betekent dat er niet de minste voorraad aangehouden wordt en dat de productie afhankelijk is van de wisselvalligheden van de vraag. Interimwerk is in die omstandigheden een ideaal systeem. Volvo-woordvoerder Hugo De Vilder verduidelijkt dat “interimarbeiders een arbeidscontract van onbepaalde duur krijgen, vanaf het moment dat de productie zich stabiliseert.” Begin 1998 werd bij Volvo aan 270 interimwerknemers een dergelijk contract aangeboden. Omgekeerd, konden de moeilijkheden waarmee de Ford-fabrieken in Genk te kampen hadden, gedeeltelijk opgevangen worden door het laten wegvallen, van het ene boekjaar op het andere, van meer dan een half miljoen interimwerkuren.

Ook al is in absolute cijfers Volvo Cars ontegensprekelijk de grootste gebruiker van interimwerkkrachten – samen met het (nu ex-)zusterbedrijf Volvo Trucks gaat het om meer dan een miljoen uur per jaar – toch breekt Robert Bosch uit Tienen het record in relatieve termen met veertien interimuren voor elke honderd uren die door ingeschreven werknemers gepresteerd worden. Zegt Pierre Van Leuven, verantwoordelijk voor de opleiding: “We maken ruitenwissers en als we rekening houden met het aantal rubberstrips en bevestigingen komt dat toch neer op 2500 just-in-time-leveringen per jaar.” Net als bij Volvo vormt interimwerk een soort van verplichte tussenstap: “We werven regelmatig aan en rekruteren, een paar specifieke functies niet te na gesproken, uitsluitend onder onze interimarissen.” Robert Bosch is één van de zeldzame ondernemingen waar het beroep dat gedaan wordt op interimkrachten het voorwerp uitmaakte van een collectieve arbeidsovereenkomst.

Tony Coenjaerts Marie Brandeleer

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content