PRODUCTINNOVATIE.
...

PRODUCTINNOVATIE.Behalve in regionale uitbreiding, investeert Bopack sterk in de ontwikkeling van nieuwe technieken en producten. Sinds 1997 drukt het Antwerpse familiebedrijf digitaal. Gedelegeerd bestuurder Marc Boehlen: "Dankzij de revolutionaire Xeikon-techniek verdwijnen films en clichés. Alle teksten en tekeningen gaan nu rechtstreeks van computer naar papier. Zo kunnen we leveren binnen de 24 uur." Ook specialiseert Bopack zich in draadloze datatransmissie. Jean-Jacques Schormans, directeur van Bopack Systems: "Wij leveren de netwerken voor het stockbeheer van ondernemingen die in real time willen werken. Zo kunnen vorkliftbestuurders of magazijnbedienden bij het verwerken van de goederen de nieuwe gegevens via hun draagbare terminals doorseinen naar de hoofdcomputer, zodat het bedrijf op alle mogelijke ogenblikken de toestand van de voorraden kent. Dit systeem is ook toepasbaar in de medische sector. Het Universitair Ziekenhuis van Gent bijvoorbeeld werkt met deze draadloze hardware. Sindsdien kunnen de geneesheren en verpleegsters in één oogopslag alle gegevens over hun patiënten opvragen en eventueel aanpassen." De toekomst van het etiketteringsbedrijf ligt volgens gedelegeerd bestuurder Luc Boehlen in de intelligente chip: "Nu heeft de gebruiker nog een scanner en een computer nodig om de barcodes te ontcijferen. In de nabije toekomst zal de klant alle informatie over het product - samenstelling, inpakdatum, geldigheid - rechtstreeks kunnen lezen van een chip die in het etiket is geïntegreerd." Het elektronisch geheugen kan contactloos beschreven, overschreven en/of door een geheime code worden verborgen. Eind dit jaar wil Bopack zelfs een intelligente chip commercialiseren die geen coil meer als antenne nodig heeft. De chip zou ook niet langer gesoldeerd of gekleefd moeten worden op het basismateriaal - iets wat nu vaak problemen veroorzaakt bij de behandeling van het etiket. Een ander pluspunt is dat deze nieuwe etiketten over een geheugen van 900 bits beschikken, dubbel zoveel als wat vandaag gangbaar is. Ten slotte ligt de prijs van deze nieuwe, gepatendeerde technologie 25% tot 50% lager dan de bestaande, intelligente systemen. Bopack is rotsvast overtuigd van de mogelijkheden van het intelligent etiket. Binnenkort start het bedrijf enkele tests bij grote klanten. Als eerste toepassing komt volgens Luc Boehlen de transportsector in aanmerking: "Zo zal binnen afzienbare tijd de bagage in vliegtuigen met zo'n chip worden uitgerust, zodat het verlopen traject kan worden opgespoord. Ook in de retail zijn de verwachtingen hoog. Zo kan een intelligent etiket gegevens bevatten over de waarborg, de herstellingen en de plaats van aankoop. Ten slotte kunnen merkproducten met een intelligent etiket worden gemerkt, zodat namaak onmogelijk wordt."Eric Pompen