De cirkel lijkt rond voor land-artkunstenaar Christo en wijlen zijn vrouw Jeanne-Claude: in Abu Dhabi moet hun grootste kunstwerk ter wereld komen: Mastaba, naar een platte graftombe uit het oude Egypte. Het kunstwerk zal bestaan uit een afgeknotte piramide van duizenden op elkaar gestapelde olievaten.

Het werk grijpt terug naar een van zijn eerste artistieke interventies: hij blokte een volledige straat in Parijs af met een hoop olievaten. Wall of Oil Barrels heette dat werk uit 1961. Het betekende de start van een reeks openluchtprojecten die kunstgeschiedenis schreven. Als zijn Mastaba in Abu Dhabi er ooit komt, dan wordt het zijn enige kunstwerk dat permanent blijft bestaan. Al de rest van zijn werken waren tijdelijke ingrepen in het landschap.

Een bloemlezing van hun urbane interventies, of althans van de ontwerpen of restanten ervan, is te zien in het ING Art Center in Brussel. U krijgt er maquettes, tekeningen, schetsen en collages te zien van enkele van de bekendste land-artwerken: The Gates (New York, 2005), Wrapped Reichstag (Berlijn, 1995) en Wrapped Pont-Neuf (Parijs, 1985). Duizelingwekkend zijn de cijfers van die interventies: in het Pont Neuf-project kroop bijvoorbeeld 42.000 vierkante meter textiel en 13 kilometer touw. Tien jaar duurde het voor Christo de toelating kreeg van de Parijse burgemeester. The Gates in New York kostte liefst 21 miljoen dollar, waarvan 3 miljoen voor het gebruik van Central Park. Bijzonder is dat de Christo's zelfbedruipend zijn: ze financieren hun projecten door de verkoop van hun voorbereidende tekeningen. Of door instituties waar ze exposeren contractueel te verbinden werken aan te kopen.

Jeanne-Claude is inmiddels gestorven, dus de Christo-tandem is deels onthoofd. Maar wie onlangs op de lezing van de weduwnaar aanwezig was, weet dat zijn vuur nog altijd niet geblust is. Die Mastaba moet en zal er komen.

Christo & Jeanne-Claude, Urban Projects, nog tot 25 februari in ING Art Center.

Thijs Demeulemeester