BIJ REKRUTERINGEN VALT OP dat de vraag en het aanbod zijn omgekeerd. Ondernemingen doen hun uiterste best om zich te verkopen aan de arbeidsmarkt. Ondernemers beseffen dat zij het boegbeeld van hun bedrijf zijn en dat mensen willen werken voor een leider naar wie ze opkijken. Veel ondernemers vinden de juiste match zo belangrijk dat ze ook wat buiten de jobtechnische en contractuele kant valt, persoonlijk doornemen met hun kandidaat. Ze steken er terecht uren in. De medewerker is hun eerste klant.
...

BIJ REKRUTERINGEN VALT OP dat de vraag en het aanbod zijn omgekeerd. Ondernemingen doen hun uiterste best om zich te verkopen aan de arbeidsmarkt. Ondernemers beseffen dat zij het boegbeeld van hun bedrijf zijn en dat mensen willen werken voor een leider naar wie ze opkijken. Veel ondernemers vinden de juiste match zo belangrijk dat ze ook wat buiten de jobtechnische en contractuele kant valt, persoonlijk doornemen met hun kandidaat. Ze steken er terecht uren in. De medewerker is hun eerste klant. IN DE RATRACEdie de start-upscene nu eenmaal is, werd dat vroeger al eens over het hoofd gezien. Toen schonken oprichters vooral extra aandacht aan nieuwe klanten en nieuwe medewerkers. Vandaag is dat gecorrigeerd en staan chief happiness officers of specialisten met een andere aantrekkelijke naam ten dienste van de medewerkers. Voortdurende aandacht voor hun welzijn, permanente coaching en ondersteuning, het onophoudelijk aanbieden van nieuwe uitdagingen, daar zorgen zij voor. Spotify is het Europese voorbeeld van dat nieuwe mensgerichte beleid van start-ups. Het bedrijf heeft het in zijn blogs minstens evenveel over hoe het zijn werknemers een goede ervaring wil geven dan over de klantenervaring. ENKELE ANDERE VOORBEELDEN. Het hr-bedrijf Intuo levert tools en diensten om medewerkers beter te begeleiden, hen gelukkiger te maken en hen beter te doen presteren. Hun aanbod evolueert zelfs meer richting technologie die die medewerkers toelaat de data over hun prestaties en tevredenheid in te kijken, zichzelf te stimuleren om beter te doen en te meten of dat lukt. Traditionele hr is dan niet meer nodig. IN START-UPS WORDT veel meer over de chemie en de cultuurfit gesproken dan over de optelsom van de vaardigheden. Vaardigheden kun je leren, luidt het daar. Attitude is veel moeilijker aanpasbaar. Er is ontzettend veel aandacht voor het werken in groep. Multifunctionele teams zijn schering en inslag. De uitdagingen worden niet in promoties of in de grootte van de bedrijfswagen uitgedrukt, maar in termen van leren en problemen overwinnen. Bij PieSync luidt het dat het bedrijf aantrekkelijk is omdat het zijn medewerkers moeilijke dingen laat doen. "WE HIRE SLOW AND FIRE FAST", zegt Hans Constant, de co-CEO van Ontoforce. Het geloof in cv's waarin staat wat je in het verleden gepresteerd hebt, verkleint. Het geloof in rekruteringsinterviews waarin je van alles beweert over wat je kunt, gaat achteruit. Je moet als kandidaat de oprichter van de start-up overtuigen van je toekomstbeeld. Om geloofwaardig te zijn moet je iets tonen in plaats van iets uit te leggen. Het is geen verrassing dat start-ups die zijn gespecialiseerd in technologie voor hr (hr tech) en onderwijs (edtech) zorgen voor doorbraken in hun sector. Ze tonen hoe het anders kan. Kom over een paar jaar nog eens kijken naar Officient, intuo of Datacamp. Ze gaan een mooie toekomst tegemoet. DE AANTREKKING TOT gelijkgestemden van dezelfde generatie geldt niet alleen voor medewerkers. Ook in adviesraden moeten jongeren en avonturiers zitten. Zelfs investeerders van dezelfde generatie zijn voor velen aantrekkelijker dan de oude wijze mannen die klassiek investeerden. De generatie jonge dertigers die zelf onlangs nog een start-up in het leven heeft geroepen, voelt zich aangesproken door nog jongere nieuwe ondernemers en investeren in hen. Ze doen dat anders, beslissen sneller en begeleiden de jonge ondernemers sneller, efficiënter, eigentijdser. In dat opzicht ben ik bijzonder nieuwsgierig naar de vorderingen van AreTheyHappy. Louis Jonckheere en Pieterjan Bouten van Showpad, Jonas Dhaenens van Combell en Wim Delbaere van Teamleader zijn hun eerste investeerders.