INNOVEREN MET ARTIFICIËLE INTELLIGENTIE

Didier Ongena © GF

WIE

Didier Ongena (46)

WORDT

General manager van Microsoft België en Luxemburg

WAS

De handelsingenieur leek voorbestemd een lange carrière te maken in telecomadvies bij Arthur Andersen. Hij schreef onder meer de digitale plannen van de VRT en de RTBF. Bij Microsoft bouwde hij de communicatiepoot van het bedrijf uit. “Bijna drie jaar later werd ik verantwoordelijk voor onder meer de publieke afdeling”, zegt Didier Ongena. “Twee jaar later stuurde ik de divisie Advertising & Online aan om producten als Outlook.com, MSN en Skipe in de markt te zetten.” Vanuit Parijs was Ongena in zijn laatste Europese rol verantwoordelijk voor de positionering van Microsoft in cloudcomputing en de Surface-toestellen in veertien landen.

WIL

“Het Belgisch-Luxemburgse filiaal aansturen is een hele uitdaging”, zegt hij. “Die afdeling zorgt onrechtstreeks voor 68.000 banen bij 4240 lokale partners. Onze partners staan met hun klanten op een kantelpunt in de digitale transitie. Dat moeten we in België en Luxemburg durven vast te pakken. Als we innoveren met artificiële intelligentie en slim data inzetten, kunnen we de concurrentiepositie van onze ondernemingen voort verbeteren, ook op wereldschaal. Collibra is daar een goed voorbeeld van.” Een belangrijk project voor het komende jaar wordt de verhuizing naar het Passport-gebouw op de luchthaven van Zaventem. “We gaan voor een kleiner kantoor, wat voor meer animo zal zorgen. Het kantoor zal ook een voorbeeld zijn van hoe het internet der dingen en artificiële intelligentie het leven van onze medewerkers en partners aangenamer en productiever kunnen maken.”

WAT IN VRIJE TIJD

“Nu ik weer in eigen land werk, hoop ik wat meer tijd te kunnen vrijmaken voor mijn hobby’s”, zegt hij. “Op de eerste plaats is dat lezen. Sinds drie jaar slaag ik erin wekelijk minstens één boek te lezen. Vooral fictie, maar ook vakliteratuur. Daarnaast hou ik van reizen, lekker eten en een goed glas wijn.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content