Bijna 70 procent van de ondernemingen in ons land krijgt zijn vacatures moeilijk ingevuld. Ook in de ICT-sector stijgt het aantal betrekkingen elk jaar, terwijl minder mensen werk zoeken. Door het onevenwicht tussen de vraag en het aanbod woedt de oorlog om werknemers heviger dan ooit. Het consultancybedrijf AE pakt dat probleem aan met een eigen strategie. Het Leuvense bedrijf, dat ondernemingen helpt hun bedrijfsmodellen aan te passen aan de digitale wereld, kiest met een jaarlijkse technologiewedstrijd voor een atypisch wervingsproces.
...

Bijna 70 procent van de ondernemingen in ons land krijgt zijn vacatures moeilijk ingevuld. Ook in de ICT-sector stijgt het aantal betrekkingen elk jaar, terwijl minder mensen werk zoeken. Door het onevenwicht tussen de vraag en het aanbod woedt de oorlog om werknemers heviger dan ooit. Het consultancybedrijf AE pakt dat probleem aan met een eigen strategie. Het Leuvense bedrijf, dat ondernemingen helpt hun bedrijfsmodellen aan te passen aan de digitale wereld, kiest met een jaarlijkse technologiewedstrijd voor een atypisch wervingsproces. "Vroeger zochten we kandidaten voor een bepaald profiel en die kwamen in een trechter terecht", zegt Luc De Bodt, hr-directeur bij AE. "Selectie was toen vooral een lineair proces, waarin mensen afvielen tot de juiste persoon gevonden werd. Nu stellen wij ons als het ware kandidaat tegenover de studenten. Dat idee kregen we enkele jaren geleden tijdens een deelname aan een jobbeurs. We stelden vast dat veel meer bedrijven met een standje hun werkgeverskwaliteiten stonden aan te prijzen, dan dat er studenten rondliepen. Dat kon volgens ons anders en beter." Met de Technovate-wedstrijd trekt AE de aandacht van potentiële medewerkers. Het bedrijf daagt laatstejaarsstudenten uit enkele maanden hun schouders te zetten onder een project dat ze in een team van maximaal vijf medestudenten zelf bedenken en uitwerken. Het gaat om projecten die technologische innovatie nastreven. "Wij begeleiden en coachen de deelnemers", zegt Luc De Bodt. "Dit is een ideaal evenement voor iedereen die eens wil proeven van het ondernemerschap. Studenten winnen er ook praktijkervaring mee en maken tegelijkertijd kennis met ons bedrijf." De wedstrijd stond dit jaar in het teken van de circulaire economie. AE zocht oplossingen om grondstoffen, energie, materialen en producten zo veel mogelijk te hergebruiken, zonder verlies van kwaliteit of waarde. Aan de editie van dit jaar namen zes teams uit Leuven, twee uit Gent en één uit Hasselt deel. De winnaar van dit jaar was Team Re-bottle. Om tonnen blik- en plasticafval te voorkomen, bedacht Re-bottle een drankautomaat voor hervulbare drinkbussen. De automaat stelt met water en suikervrije siroopsmaken verschillende dranken samen. Het team werd beloond met een ondernemersreis naar Singapore. AE ziet de wedstrijd als een goede manier om zijn werkgeversmerk en reputatie te versterken. "De deelnemers leren onze kernactiviteiten en onze bedrijfscultuur kennen, en de mensen die bij ons werken", gaat Luc De Bodt voort. "Bovendien beperkt deze vorm van employer branding (van het bedrijf een aantrekkelijk merk maken voor mogelijke werknemers, nvdr) zich niet alleen tot de deelnemers aan de wedstrijd. Kandidaten vertellen ook vaak tijdens of na de wedstrijd aan medestudenten en vrienden over AE. Zo komen ook zij in contact met ons bedrijf." Vorig jaar nam AE liefst 52 mensen in dienst. "Voor ons werkt deze wervingsstrategie", zegt Luc De Bodt. AE gelooft niet in het najagen en veelvuldig opbellen van talenten. Met koude prospectie (mensen bellen zonder voorafgaand contact, nvdr) val je talent in de meeste gevallen lastig. Je stoort hen, is de mening. "De kunst is ze aan te spreken wanneer ze daarvoor openstaan. Door hun interesses op te wekken, via voor hen relevante initiatieven. Een wedstrijd zoals de onze kan dat faciliteren." Luc De Bodt omschrijft die aanpak als rekruteringstoenaderingen opzetten met de volledige toestemming van de kandidaten. Naar analogie met de permission marketing (permissiemarketing, nvdr) van de Amerikaanse marketingexpert Seth Godin. "Wij nemen alleen contact op met mensen die ons al kennen. Het liefst hebben we dat deelnemers na afloop van de wedstrijd zelf aangeven dat ze bij ons willen komen werken. Daarmee bewijzen ze meteen hun verbintenis met ons bedrijf." AE zoekt dit jaar nog een tiental nieuwe medewerkers, waaronder ingenieurs en economen met een affiniteit voor technologie. Er bestaan ook zeer schaarse profielen. Voor AE zijn dat bijvoorbeeld digitale-enterprisearchitecten. Dat zijn mensen met de juiste kennis van softwarearchitectuur én commerciële vaardigheden, zoals het correct kunnen inschatten van bedrijfscasussen en verwachte rendementen. Luc De Bodt: "Die profielen kunnen de klanten optimaal helpen bij de invoering van een toekomstgericht softwareplan. Ze kunnen dat ook perfect technisch vertalen, zowel naar die klanten als naar teams in ons bedrijf." Een manier om makkelijker de juiste mensen aan te trekken, is volgens Luc De Bodt stoppen met alleen naar de diploma's te kijken. "Door te zoeken naar mensen die de juiste vaardigheden hebben en een gezonde dosis leergierigheid tentoonspreiden om technische aspecten onder de knie te krijgen, geraken knelpuntberoepen sneller ingevuld", zegt De Bodt, die ervoor pleit te vissen in een bredere vijver door mensen met meer diverse opleidingen in aanmerking te nemen. Dat kan nu ook makkelijker dan vroeger. "Enkele jaren geleden moest je nog alle aspecten van softwareontwikkeling kennen, nu zijn er al heel wat geautomatiseerd", weet Luc De Bodt. "Je doet ook veel vaker een beroep op een multidisciplinair team waarmee je samenwerkt. Om die redenen werken wij zelf ook niet langer met afgebakende vacatures, en dat wordt in de toekomst allicht nog belangrijker."