Neem een gamma ultragebruiksvriendelijke pc's, voeg er talrijke multimediamogelijkheden aan toe en verkoop ze in grootwarenhuizen. Dat zijn de ingrediënten van het recept van Packard Bell. Deze Amerikaanse pc-producent de grootste in de VS en de vierde op wereldvlak was tot voor kort niet erg aktief in België. Maar sinds oktober heeft het bedrijf een heuse Belgische en Luxemburgse vestiging. Michel De Bièvre (33 j.) treedt er aan als commercieel verantwoordelijke.
...

Neem een gamma ultragebruiksvriendelijke pc's, voeg er talrijke multimediamogelijkheden aan toe en verkoop ze in grootwarenhuizen. Dat zijn de ingrediënten van het recept van Packard Bell. Deze Amerikaanse pc-producent de grootste in de VS en de vierde op wereldvlak was tot voor kort niet erg aktief in België. Maar sinds oktober heeft het bedrijf een heuse Belgische en Luxemburgse vestiging. Michel De Bièvre (33 j.) treedt er aan als commercieel verantwoordelijke.Deze jonge Antwerpenaar is een gepassioneerd informaticus. Aan het einde van zijn technisch middelbaar onderwijs richting elektronika, bouwt hij op zijn 18de zijn eerste computer. Het is 1980, het prille begin van de pc. Hij moet zijn moederkaart zelfs in de Verenigde Staten bestellen. Maar daar blijft het niet bij. Om zijn kennis van nieuwe telekommunikatietechnieken en mikroprocessors te perfektioneren, haalt hij een A1-diploma aan het Koninklijk Technisch Instituut van Gent. En nog is hij niet tevreden : "Ik wou een meer algemene opleiding, met inbegrip van talen. " Daarom gaat hij toegepaste kommunikatiewetenschappen studeren.Met al die leerstof op zak, kan Michel De Bièvre in 1987 bij Canon aan de slag op een afdeling die wordt opgestart : die van de randapparatuur. De commercializering van de laserprinters, eind jaren '80 nog een heel nieuw produkt, is de belangrijkste taak. De sektor neemt al snel een hoge vlucht en bij de laserprinter komen ook nog de pc en de notebook. Michel De Bièvre beheert dan de marketing voor heel wat informaticaprodukten, zowel voor de national account (banken, ministeries, verzekeringsmaatschappijen), als naar de gespecializeerde handelaars toe, of via het netwerk van de grootdistributie, dat 30 tot 35 % van de verkoopcijfers vertegenwoordigt. Eind 1993 komen bij de computerrandapparatuur ook nog foto- en videotoestellen, faxen en kleine kopieertoestellen.Na verloop van jaren en na een aantal verkoop- en marketingopleidingen, gaat Michel De Bièvre zich bij Canon stilaan minder bezighouden met de technische aspekten en neem hij het globale commerciële beheer op zich. "Toen ik bij Canon begon te werken, was het voor mij een hele challenge om een afdeling voor randapparatuur te helpen uitbouwen. Vandaag is ervoor zorgen dat Packard Bell in België en Luxemburg groter wordt, een gelijkaardige stap. Het zijn die uitdagingen die me motiveren, " legt hij uit. Ook z'n hobby's getuigen van die wil om bergen te verzetten : als verstokte sportieveling doet hij in zijn vrije tijd aan bergbeklimmen of zweeft hij met zijn parapenteparachute langs berghellingen.MICHEL DE BIEVRE (PACKARD BELL) Bergsportfanaat moet de resultaten doen pieken.