In de schaduw van het Kortrijkse Handelscentrum Pottelberg ligt Indie Group. Het bedrijf ontwikkelt interactieve digitale applicaties op maat. De afdeling Indie Communication verzorgt digitale en interactieve bedrijfscommunicatie, denk maar aan zakelijke of creatieve websites en aan toepassingen voor e-commerce en e-mailmarketing.
...

In de schaduw van het Kortrijkse Handelscentrum Pottelberg ligt Indie Group. Het bedrijf ontwikkelt interactieve digitale applicaties op maat. De afdeling Indie Communication verzorgt digitale en interactieve bedrijfscommunicatie, denk maar aan zakelijke of creatieve websites en aan toepassingen voor e-commerce en e-mailmarketing. De tweede business unit heet Indie Collaboration. "Die werd begin 2000 opgericht naar aanleiding van een succesvol project bij staaldraadproducent Bekaert", zegt general manager Hein De Keyzer. "Die afdeling focust op de markt van de multinationals en biedt oplossingen om het samenwerken in groep eenvoudiger en efficiënter te laten verlopen." "Onze Communicationafdeling heeft heel wat expertise in virale marketing, social media, webdesign, enzovoort", zegt De Keyzer. "Bij het bedenken en ontwikkelen van al onze digitale applicaties streven we naar een hoge mate van gebruiksvriendelijkheid. Interactiviteit staat centraal en bij elk project beogen we een maximale efficiëntie en een meetbare return on investment." "Omdat onze oplossingen niet verkocht kunnen worden als naked software, hebben we ook consultancy en coachingprogramma's. We hebben de methodologie op een systematische manier in kaart gebracht, workshops uitgewerkt en interne en externe consultants opgeleid." De geschiedenis van Indie Group gaat terug tot in 1991. In dat jaar werd in Kortrijk het bedrijfje Point X opgericht. Het behoorde tot de eerste generatie succesvolle webbedrijven en specialiseerde zich in de ontwikkeling van multimediaproducties op maat voor internet, cd-roms en dvd's. Rond de eeuwwisseling werd een eerste kapitaalverhoging doorgevoerd via een minderheidsparticipatie van het reclamebureau Focus Advertising. In 2001 zag in datzelfde Kortrijk nog een ander bedrijf het levenslicht: Telraam. Deze nv was een spin-off van onder meer de Kulak en Takka Takka, de managementvennootschap achter Point X. Telraam werd in korte tijd een referentie in educatieve multimedia en innovatieve onderwijstechnologie. Na een jarenlange samenwerking werd beslist om beide bedrijven te fuseren. Point X nam Telraam over en in een tweede fase werd een naamswijziging doorgevoerd. Sinds maart 2006 heet de nieuwe groep Indie Group. Op dat moment kon het bedrijf rekenen op een kapitaalverhoging dankzij het Gemma Frisius Fonds. "We zijn ondertussen al een oldtimer in de ICT-sector, maar we proberen het bedrijf geregeld een nieuwe wending te geven. In het verleden was er bijvoorbeeld nog een derde businessunit: Indie Education. Die ontwikkelde computertoepassingen voor de ondersteuning van vorming en opleiding. In 2008 verkochten we het handelsfonds aan Artec, een onderdeel van het Izegemse Televic." Indie stootte ook een gaming-afdeling af. Met zulke operaties wil Indie de focus op de corebusiness houden en concurrentieel te blijven. Het management van Indie Group bestaat uit vijf personen, waaronder De Keyzer als CEO en Wim Soens (grondlegger van Point X) als hoofd van onderzoek & ontwikkeling en van consultancy. Het kapitaal van de groep is bijna uitsluitend in handen van dit management. "We sluiten niet uit dat we in de toekomst met een aantal strategisch belangrijke investeerders gaan praten om onze groei te financieren", zegt De Keyzer. "We werkten daarvoor al businessmodellen uit. Daarnaast hebben we samenwerkingsakkoorden met partners en externe specialisten. Zij dragen onze technologie en expertise uit in hun sector." "We hebben zeventien voltijdse werknemers. Voor de crisis was het aanbod aan goede krachten beperkt, maar in de afgelopen twee jaar hebben we weer enkele talentvolle medewerkers kunnen aantrekken en opleiden." "De crisis heeft dus kansen geboden. Zo hebben we Indie Group klaargestoomd voor de nationale en internationale doorbraak. We investeerden in marketing. Bovendien hebben we een druk investeringsprogramma uitgevoerd en afgewerkt. De markt in de Verenigde Staten loopt traditioneel wat voor op die in Europa en aangezien daar heel wat beslissingscentra van internationale groepen gevestigd zijn, hebben we in juni een kantoor opgestart in Chicago." "Onze directe concurrenten zijn vooral Amerikanen. Toch is er een essentieel verschil. Enkele van hen hebben de afgelopen twee jaar aanzienlijke kapitaalsverhogingen doorgevoerd. Wij hebben het anders aangepakt. We hebben in een eerste fase werk gemaakt van de structurele uitbouw van onze software, diensten, businessmodellen en consultancy. Ook onze interne werking werd eerst op punt gesteld." "We zijn dus iets voorzichtiger dan onze Amerikaanse vrienden, maar we beginnen daar nu volop de vruchten van te plukken. De vraag naar onze oplossingen zit duidelijk in de lift, en we sluiten - ook in de VS - belangrijke contracten af." Voor 2011 rekent De Keyzer op een groepsomzet van 2 miljoen euro. "Onafhankelijk en voorlopig zonder de inbreng van extra kapitaal." roel van espen, fotografie thomas de boever"De crisis heeft kansen geboden. Zo hebben we Indie Group klaargestoomd voor de nationale en internationale doorbraak" Hein De Keyzer, Indie Group