Toen India nog zeer Brits was, produceerde Royal Enfield niet alleen eencilinder motoren in Groot-Brittannië, maar ook in India. De Indiërs zouden de eencilinder 350 cc en 500 cc Enfields blijven produceren, ook nadat de koloniale banden werden verbroken.
...

Toen India nog zeer Brits was, produceerde Royal Enfield niet alleen eencilinder motoren in Groot-Brittannië, maar ook in India. De Indiërs zouden de eencilinder 350 cc en 500 cc Enfields blijven produceren, ook nadat de koloniale banden werden verbroken. Echte cultvoorwerpen zijn het vandaag, deze modellen die verwijzen naar de jaren vijftig. MC Expeditions gebruikt de Enfields in India voor trips door de Rajastaanse woestijn of voor ritten op de hoogste weg ter wereld (Ladakh, 5330 meter). MC staat niet alleen voor Motor Cycle, maar ook voor Mathieu Christis, de man achter het project. Tien jaar geleden maakte hij als achttienjarige voor het eerst zelf zo'n reis door India. Hij was meteen verkocht. "De voorbije vier jaar begeleid ik professioneel mensen op hun motorreis door India," zegt hij. Dit jaar zijn elf tochten gepland. De Enfield-motoren zijn een belangrijk onderdeel van het concept. "De beste manier om een land te ontdekken is per motor. Je zit veel dichter bij alle elementen en komt makkelijker in contact met de mensen. Ze staan ook positiever tegenover je omdat je reist zoals ook zij reizen. Rajastan heb ik ook eens per jeep gedaan, maar dat is net teevee kijken," zegt Christis.Soms krijgt Mathieu Christis de vraag of men met de eigen motor mee kan. Dat raadt hij af. Het kost te veel om een motor in India te krijgen. "Daarenboven is de Enfield ideaal voor het werk in India. Een zware BMW is hier minder geschikt. Het is net één van de grote charmes om op een eenvoudige eencilinder te rijden. Ik krijg mensen mee die normaal op een Ducati of een BMW GS rijden. Met de Enfield kun je niet hard rijden, 70 à 80 km/uur is hier een veilige snelheid." Voor 80.000 frank kan een motorliefhebber in India georganiseerd op avontuur gaan. In de prijs zitten de vlucht naar India, de hotels, het gebruik van de motoren, een wagen voor bagage en reserveonderdelen, en de mechanische begeleiding.Hoe brengt Christis zijn waar aan de man? Aanvankelijk stond hij met een Enfield en enkele video's op zowat alle motor- en vakantiebeurzen. De jongste twee jaar beperkt hij zich tot de interessantste. "Ik was daarvoor elk weekend weg. In die tijd heb ik wel mijn cliënteel opgebouwd en de helft van de boekingen krijg ik via hen," zegt hij. MC Expeditions heeft ook een website. "Via het Net krijg ik vooral aanvragen uit het buitenland. Uit Vlaanderen ontvang ik er een tiental, uit Engeland heb ik vorig jaar een veertigtal effectieve aanvragen gehad. De bedoeling is de komende jaren internationaler te gaan."