Opkomende reuzen-economieën als China en India zullen grote delen van onze economie onder druk zetten en tot aanpassingen dwingen. De kop in het zand steken of barrières optrekken, nadat we jarenlang de deugden van vrijhandel hebben gepredikt, zal niet baten. If you can't beat them, join them. Na de grootste Belgische handelsmissie ooit naar China, eind vorig jaar, verkennen 126 ondernemingen de Indiase markt. In China kwamen ze te laat om van de opstartmogelijkheden te profiteren: in de dynamische kustgebieden waren de posities al lang ingenomen. India komt met tien jaar vertraging op de Chinese buur in beweging. Het nieuwe India biedt slimme o...

Opkomende reuzen-economieën als China en India zullen grote delen van onze economie onder druk zetten en tot aanpassingen dwingen. De kop in het zand steken of barrières optrekken, nadat we jarenlang de deugden van vrijhandel hebben gepredikt, zal niet baten. If you can't beat them, join them. Na de grootste Belgische handelsmissie ooit naar China, eind vorig jaar, verkennen 126 ondernemingen de Indiase markt. In China kwamen ze te laat om van de opstartmogelijkheden te profiteren: in de dynamische kustgebieden waren de posities al lang ingenomen. India komt met tien jaar vertraging op de Chinese buur in beweging. Het nieuwe India biedt slimme ondernemers van bij ons ook kansen: enerzijds door een groeiende export naar de Indiase middenklasse, anderzijds door productie uit te besteden aan kleine Indiase toeleveranciers, waardoor we competitief blijven op de thuismarkt (zie blz. 60). Welke Vlaamse busexploitant legt met 's werelds beste bussen van constructeur Van Hool hogesnelheidstrajecten in op India's Golden Quadrilateral, het in aanbouw zijnde wegennetwerk van Delhi naar Mumbai, Bangalore en Calcutta? Voor een TGV heeft India geen geld, want met de deelstaten loopt het geconsolideerde begrotingstekort op tot 10 % van het bruto binnenlands product en India Rail hangt aan elkaar van roestend staal. Comfortabele lijnbussen inleggen, is vandáág een opportuniteit, niet voor wie er nog een jaartje over gaat dubben. Real Software heeft zijn kans verkeken om samen te gaan met Indiase IT-partners. En was Lernout & Hauspie tien jaar geleden beter op de Indiase softwaretrein gesprongen in plaats van in het Amerikaanse avontuur met Dicta-phone? Waarom zijn West-Vlaamse textiliens nog niet aan de slag rond Delhi? Globalisering is geen eenrichtingsverkeer. De Indiase privé-maatschappij Jet Airways vliegt in april van Mumbai over Brussel naar New York. Wie organiseert, vóór ze met de Eurostar naar Londen treinen, toeristische uitstapjes voor Indiase zakenlui in de Antwerpse diamantwijk, Brussel, Brugge én Ieper, waar Indiërs sneuvelden in Flanders Fields? Wie wijst ze de weg naar fijnchemie of gespecialiseerde staallegeringen voor hun aanzwengelende industrie? Prins Filip en de Belgische zakenlui werden voorgegaan door Franse, Duitse, Oostenrijkse en Italiaanse handelsdelegaties. Ze zitten in Delhi, Pune, Mumbai en Bangalore niet te wachten op gekibbel tussen Belgische federale en gewestelijke excellenties. Indiërs verwachten creatieve voorstellen, langetermijnstrategieën, samenwerking met Belgische en Vlaamse overheidsdiensten, universiteiten en vooral met privé-partners. Er is vraag naar infrastructuurwerken, logistiek, voedselverwerking, biotechnologie en sanering van het milieu. Antwerpen heeft de knowhow om in de komende twintig jaar verouderde havens te moderniseren. Met zijn logistieke netwerk in zowat alle havens toont Ahlers de weg. Politieke risico's zijn er overal, er is bureaucratie en corruptie, change management is niet eenvoudig, zeker niet in India. Het land kent een omwenteling die minder spectaculair is dan in China, maar de funderingen zijn solide. Dat is te danken aan sterke democratische wortels en een nieuwe generatie kosmopolitische leiders. Niet voor niets vroeg het Nationale Volkscongres in Peking vorige week aandacht voor het onrustige, achtergebleven Chinese binnenland. Erik Bruyland