Voor Steven Geerkens (30 j.) is zijn zaak de omgekeerde wereld. "De bedrijven willen tegenwoordig zo weinig mogelijk in voorraad hebben en willen alles just in time," zegt hij. "Ik moet zoveel mogelijk hebben. Wat je hier niet kunt vinden, kun je nergens vinden."
...

Voor Steven Geerkens (30 j.) is zijn zaak de omgekeerde wereld. "De bedrijven willen tegenwoordig zo weinig mogelijk in voorraad hebben en willen alles just in time," zegt hij. "Ik moet zoveel mogelijk hebben. Wat je hier niet kunt vinden, kun je nergens vinden." Vanuit het Limburgse Koersel handelt Steven Geerkens in tweedehandse motoronderdelen. Soms zijn die tot 80% goedkoper dan nieuwe. Een startmotor bijvoorbeeld kost nieuw 18.000 frank. Een tweedehands exemplaar dat niet gereviseerd is, gaat voor 3500 frank de deur uit. En voor een nagezien model bedraagt de prijs maximaal 10.000 frank.Geerkens startte in 1991 een bedrijf in motorfietsen. Hij kon indertijd een Amerikaanse sloperij opkopen. Dat bleek een schot in de roos. In die periode werden er veel tweedehandse motoren vanuit de States in Europa ingevoerd. "Maar omdat ze niet via de officiële importeurs waren binnengekomen, was het bijvoorbeeld onmogelijk om er een luchtfilter of zadel voor te krijgen. Dat hebben we via een deal in de VS wél kunnen bekomen. Bij ons komen trouwens niet alleen particulieren, maar ook dealers die een bepaald onderdeel zoeken." GSM heeft ook vandaag nog goede contacten in de VS. Is er een bepaald motoronderdeel niet voorhanden in België, dan gaat er meteen een e-mail naar de eigen vestiging in Houston. Fedex of UPS zorgen er dan voor dat het gewenste stuk naar Europa wordt versast. Hoe komt Geerkens aan al die onderdelen? Het komt erop neer dat hij her en der motoren opkoopt en uiteenhaalt. Zo heeft GSM onlangs nog drie containers met in totaal 170 motoren laten overkomen uit de VS. "Goed voor duizenden onderdelen," weet hij. Een en ander vereist wel een goede logistieke structuur. Alles staat op computer en is zo te traceren. Geerkens heeft er klanten voor tot in Zweden.GSM moet niet alleen de onderdelen op de kop tikken, maar ze ook nog laten weten dat het die in voorraad heeft. "Ik besteed 2 miljoen frank aan reclame. We staan in de motorbladen, in de Gouden Gids, men vindt ons bij Scoot terug," zegt hij. Daarenboven heeft GSM een eigen website. Geerkens specialiseert zich in Japanse motoren. Zelfs voor modellen uit het begin van de jaren zeventig kan hij makkelijk onderdelen opsporen. Maar alleen voor Japanse motoren. Voor Italiaanse, Duitse, Engelse of Amerikaanse heeft GSM niets. "Het is al moeilijk genoeg de Japanse motoren te volgen. BMW bijvoorbeeld is nauwelijks te vinden en ook nog duur. Zo'n tweedehandse motor kan je met de verkoop van onderdelen niet terugverdienen."