Toegegeven, puur naar de omzet gemeten is de export van 3E relatief beperkt: 1,6 miljoen euro in 2011, op een totaal van 8,2 miljoen euro. Dat is amper een vijfde. "Maar van bij ons ontstaan is het altijd onze ambitie geweest om internationaal relevant te zijn", verdedigt CEO Geert Palmers zich.
...

Toegegeven, puur naar de omzet gemeten is de export van 3E relatief beperkt: 1,6 miljoen euro in 2011, op een totaal van 8,2 miljoen euro. Dat is amper een vijfde. "Maar van bij ons ontstaan is het altijd onze ambitie geweest om internationaal relevant te zijn", verdedigt CEO Geert Palmers zich. Bovendien is het cijfer niet helemaal representatief. De omzet die het Franse filiaal wereldwijd realiseert, zit er niet in. "En als wij voor een Belgisch bedrijf werken in het buitenland, wordt dat niet noodzakelijk als export geboekt", stipt Palmers aan. Maar internationale groei staat hoog op de verlanglijst. "We streven ernaar om vrij snel minstens de helft van de omzet te realiseren via projecten buiten België." Het waren niet alleen de cijfers die de jury van de Mercurius Award overtuigden. Organisatoren Brussel Invest en Export (zeg maar de Brusselse FIT) en Beci (Brussels Enterprises Commerce and Industry) verkozen 3E ook uit de twintig kandidaten voor de categorie diensten omwille van het innovatieve karakter, de doorgedreven prospectie-inspanningen, de marketingstrategie en het concurrentieel vermogen van het bedrijf. "Overal waar het waait en waar de zon schijnt, is onze markt", lacht Palmers. "Zon is geen hype. De hype van de subsidies is overgewaaid, maar zonne-energie is wereldwijd een blijver. De schaalgrootte van de projecten blijft stijgen." Dat de subsidiesystemen in veel landen worden afgebouwd, heeft relatief weinig impact op 3E. "We zijn op tijd begonnen met diversifiëren, om niet afhankelijk te zijn van één markt. Nu kijken we wereldwijd, en zeker naar Zuid-Europa, al is het niet eenvoudig om de activiteiten in Griekenland, Spanje en Italië op te voeren." Het Brusselse bedrijf, een spin-off van imec, opende vorig jaar een kantoor in Zuid-Afrika. De twee medewerkers daar haalden intussen meer dan 100 megawatt aan zonneprojecten binnen. "We overwegen ook een stap naar de Verenigde Staten, maar niet te snel, want we kunnen niet te veel risico's tegelijk nemen. Onze buitenlandse kantoren in Kaapstad, Toulouse, Istanboel en Peking zijn echte business development hubs. Precies om die reden hebben we achttien nationaliteiten bij onze werknemers." Bij de start van 3E dachten we in de eerste plaats aan een adviesbureau. Bij de viering van het tienjarig bestaan eind 2009 werd de focus uitgebreid naar softwarediensten. Die zijn nu goed voor zowat 10 procent van de omzet. De niet-consultancyproducten en-diensten moeten op middellange termijn ruim de helft van de omzet uitmaken. LUC HUYSMANS