Op het einde van de jaren '80 stichtten Serge Demelenne, Roland Lambot en Béatrice Nannan in Rochefort de cv Alusign, die in 1995 werd omgevormd tot een naamloze vennootschap. Alle drie hadden ze reeds een min of meer lange ervaring in de sector van de bewegwijzering, een activiteit waarin ze niet alleen wilden groeien, maar ook innoveren. "Ons objectief is de realisatie van verkeersborden in alle formaten," vertelt mede-afgevaardigd bestuurder Béatrice Nannan. "We hebben twee ateliers, één voor de ...

Op het einde van de jaren '80 stichtten Serge Demelenne, Roland Lambot en Béatrice Nannan in Rochefort de cv Alusign, die in 1995 werd omgevormd tot een naamloze vennootschap. Alle drie hadden ze reeds een min of meer lange ervaring in de sector van de bewegwijzering, een activiteit waarin ze niet alleen wilden groeien, maar ook innoveren. "Ons objectief is de realisatie van verkeersborden in alle formaten," vertelt mede-afgevaardigd bestuurder Béatrice Nannan. "We hebben twee ateliers, één voor de mechanische bewerkingen en het uitsnijden en een tweede voor de zeefdruk en de belettering." Alusign heeft zich snel in twee richtingen ontwikkeld: de bewegwijzering van wegen en die van werven. De eerste kan als 'definitief' worden beschouwd, de tweede is slechts tijdelijk, maar dat is niet het enige verschil. "Vooraleer wij ons met de werven langs de wegen en snelwegen bezighielden, zorgde de aannemer voor de bewegwijzering," gaat Béatrice Nannan verder. "Hij was echter niet altijd goed op de hoogte van de normen en kon zich niet voortdurend met de bewegwijzering bezighouden. In die context hebben wij een volledige afdeling ontwikkeld die niet alleen zorgt voor het plaatsen en wegnemen van de borden, maar ook voor het onderhoud en zelfs voor de vervanging na diefstal of vandalisme. Bovendien nemen wij deel aan de voorbereidende vergaderingen met de betrokken administraties en diensten. Kortom, wij bieden onze klanten een volledige service." Voor de tijdelijke bewegwijzering vindt Alusign zijn klanten vooral bij de aannemers van openbare werken. Voor de vaste bewegwijzering bestaat de cliënteel voornamelijk uit gemeentebesturen en het Waalse ministerie van Transport. Als bedrijf uit de Ardennen is Alusign goed ingeburgerd in Wallonië, maar het plaatst zijn borden in het hele land. Om de verkoop in het noorden te ontwikkelen, beschikt het sinds twee jaar over een bedrijf in Ottemburg, in de streek van Leuven, dat de Vlaamse markt aanpakt. Alusign begon zijn activiteiten met twee arbeiders maar heeft nu 35 medewerkers en boekte in 1997 een omzet van 115 miljoen frank.Hoewel de normen voor de bewegwijzering op Europees vlak geharmoniseerd worden, blijven de markten vrij nationaal. Om zijn activiteiten naar het buitenland uit te breiden, ontwikkelt Alusign onder meer nieuwe borden. Eén daarvan, "Vertraag... u nadert mijn school!" heeft niet alleen België veroverd, waar het in de drie landstalen verkrijgbaar was, maar ook enkele Franse gemeenten. "Van dat bord, dat een etiket voorstelt, zijn meer dan 2000 exemplaren verkocht. In een ander domein hebben we inschuifbare aanhangwagens ontwikkeld voor werven, en verkeersborden voor het strooien in de winter. Al onze realisaties en projecten staan in het teken van de veiligheid," besluit Béatrice Nannan.