In 8 stappen naar het perfecte mesje

1. Intimiderend is het: een baard scheren wanneer onderzoekers en camera’s via de doorkijkspiegel meekijken. En toch komen dagelijks tachtig mannen zich tegen een kleine vergoeding scheren. Doel is de verschillende scheergewoonten en -wensen te leren kennen. Bij helder verlichte spiegels verderop worden de gezichten onderzocht op wondjes en irritatie.

2. De microwatcher onderzoekt met zijn videomicroscoop hoe huid en baardgroei er 60 tot 200 keer vergroot uitziet: ruw en met afgesneden baardharen die alle kanten op wijzen. Zulke vergrotingen leren Gillette veel over het maanlandschap dat onze huid is.

3. Zeven infraroodcamera’s analyseren scheerbewegingen in 3D tot op 0,1 millimeter nauwkeurig. Hier wordt naar de ideale stand van de mesjes en het design van de houder gezocht. Deze berg data wordt gecombineerd met de drukmetingen uit het aanpalende laboratorium.

4. Twee hogesnelheidscamera’s schieten een half miljoen beelden per seconde van het scheerproces. Het resultaat is een slowmotionfilm van een mes dat een leger baardharen neersabelt. Een baardhaar wordt rechtgezet en gekortwiekt, vervolgens opgetrokken en geknipt door het volgende mesje, en dan hakken het derde, vierde en vijfde mesje in. De nieuwste camera is kleiner waardoor hij op een houder geplaatst kan worden.

5. Conceptontwikkeling achter gesloten deuren. Consumenteninzichten en wetenschappelijke mogelijkheden worden verenigd tijdens de ontwikkeling. Met papier en karton worden de eerste inzichten concreet, nadien volgen computermodellen.

6. De grote 3D-printer versnelt het innovatieproces. Elk onderdeel kan in het groot of het klein binnen 45 minuten (tot zeven uur voor grotere of meerdere onderdelen) gemaakt worden in verschillende zwarttonen. De printkop legt laagjes van twintig micron op elkaar. Vijf printers leveren 250 designs per week. Nauwkeuriger maar trager werkt de laserstraal.

7. Nadat in een minifabriek de onderdelen op maat in de echte materialen gemaakt zijn, wordt het prototype doorgelicht met een CT-scanner en röntgenapparatuur. Elk miniem foutje wordt ontdekt en doorgegeven. Afwijkingen worden slechts tot op een 20.000ste van een millimeter getolereerd.

8. Voordat de massaproductie in Boston en Berlijn begint, worden ladingen mesjes nauwkeurig onderzocht onder de microscoop. Zo’n 30.000 consumenten nemen deel aan de finale test. Daarna zorgt het onderzoeksinstituut in Boston voor een meer sexy look, een marketingverhaal en een merknaam.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content