Tot iets meer dan een jaar geleden was Mathieu de Lophem algemeen directeur van Deliveroo Benelux. In januari 2019 maakte hij als CEO en partner de overstap naar Pikaway, een dochter van de D'Ieteren-groep die op basis van een app en een betaalkaart een mobiliteitsalternatief op de markt brengt. Intussen heet de onderneming Skipr en richt ze zich niet enkel meer op particulieren maar ook op bedrijven, onder meer door de komst van het mobiliteitsbudget.
...

Tot iets meer dan een jaar geleden was Mathieu de Lophem algemeen directeur van Deliveroo Benelux. In januari 2019 maakte hij als CEO en partner de overstap naar Pikaway, een dochter van de D'Ieteren-groep die op basis van een app en een betaalkaart een mobiliteitsalternatief op de markt brengt. Intussen heet de onderneming Skipr en richt ze zich niet enkel meer op particulieren maar ook op bedrijven, onder meer door de komst van het mobiliteitsbudget. U hebt een achtergond in investeringsbanken. Vanwaar de overstap naar Deliveroo en dan Skipr? MATHIEU DE LOPHEM. "Ik ben begonnen bij Deloitte als consultant en ben dan overgestapt op investment banking in Londen en Brussel, waar ik de financiering deed voor start-ups. De kans in juli 2015 general manager België bij Deliveroo te worden was een belangrijke stap in mijn carrière. Ik moest Deliveroo lanceren als een start-up in België. Daar heb ik gezien hoe snel je een bedrijf kunt opzetten. Na 3,5 jaar wist ik dat ik in die start-upwereld wilde blijven, maar dan wel in een andere rol. Ik had drie redenen om naar Pikaway/Skipr te gaan. Ten eerste vind ik mobiliteit superinteressant. Ten tweede was ik bij Deliveroo operationeel bezig, maar was ik niet betrokken bij de technologische kant. En ten derde was ik wel investeerder geweest, maar deed ik geen fundraising. "De uitdaging bij Skipr is drieledig: een goed team opzetten, het project in de markt bewijzen en nieuwe investeerders aantrekken." Vanwaar de stap van een focus op particulieren naar business-to-business? DE LOPHEM. "In b2b werken we op basis van een abonnementensysteem, wat het op middellange termijn makkelijker maakt rendabel te worden. Bedrijven betalen een bedrag per gebruiker. Nadat we in januari 2019 gestart waren in b2c, namen ook enkele bedrijven contact met ons op. Na een paar van die vragen hebben we een marktonderzoek gedaan, om de mobiliteit bij de bedrijven goed te begrijpen en na te gaan voor hoeveel werknemers ons product zou kunnen dienen in het mobiliteitsbudget. België is ook het eerste land met een fiscaal aantrekkelijk mobiliteitsvoorstel." U mikt ook op zelfstandigen. Die hebben geen mobiliteitsbudget. DE LOPHEM. "Met de app kunnen we alle mobiliteitskosten centraliseren op één factuur. Dat is dezelfde toegevoegde waarde als voor de bedrijven. Ik ben als CEO ook zelfstandige en heb gemerkt hoe moeilijk het voor mijn boekhouder is al die facturen in te voeren. Ik wilde ook een klant van de app zijn, om mijn administratie te vereenvoudigen." Wanneer zal Skipr rendabel zijn? DE LOPHEM. "In 2022. 2020 was het eerste jaar, 2021 wordt het jaar van de expansie en in 2022 moeten we rendabel zijn." Daar zijn nu investeerders voor nodig? DE LOPHEM. "Klopt. We investeren veel. We hebben de systemen zelf ontwikkeld en dat betekent dat er kapitaal nodig is. Maar dat hoort bij een start-up." Is er concurrentie? DE LOPHEM. "Die is er, maar die is gefragmenteerd. Sommige hebben alleen de betaalkaart, andere alleen de app, maar niet de twee samen. In het buitenland zijn er enkele concurrenten, maar die zijn niet groot. Er is geen 'monster' waar we tegen moeten vechten."