"Eerst bewezen we dat we een groeibedrijf zijn, vervolgens wisten we de groei te vertalen in hogere winstcijfers en sinds vorig jaar zetten we de winstcijfers om in een hoge vrije cashflow. Dat is ook de hoofddoelstelling voor 2002," motiveert stichter en algemeen manager Marc Coucke het beurssucces. Omega Pharma kondigde eind januari aan voor 2001 een omzet van 435,4 miljoen euro te boeken of 144% meer dan in 2000. "Dat past bij de verwachtingen van de analisten," constateert Coucke. De bedrijfswinst bedroeg in het vie...

"Eerst bewezen we dat we een groeibedrijf zijn, vervolgens wisten we de groei te vertalen in hogere winstcijfers en sinds vorig jaar zetten we de winstcijfers om in een hoge vrije cashflow. Dat is ook de hoofddoelstelling voor 2002," motiveert stichter en algemeen manager Marc Coucke het beurssucces. Omega Pharma kondigde eind januari aan voor 2001 een omzet van 435,4 miljoen euro te boeken of 144% meer dan in 2000. "Dat past bij de verwachtingen van de analisten," constateert Coucke. De bedrijfswinst bedroeg in het vierde kwartaal van 2001 25,1 miljoen euro, wat neerkomt op een brutomarge van 18,6%. Omega Pharma wil zijn reputatie van groeier niet kwijt. "In ons strategisch plan 2010 staat een omzetcijfer van 1 miljard euro in 2005 als één van de doelstellingen. De groei op de Belgische markt is nog altijd de grootste verrassing. Dat geeft ons vertrouwen." Omega Pharma heeft inmiddels de vleugels gespreid op de Europese markten, onder meer via een rist overnames. Verder groeien moet organisch én door nog meer overnames. Coucke: "Dit jaar kunnen we voor meer dan 200 miljoen euro in cash overnames doen. Er is nieuws op komst. Wel verkiezen we vijf middelgrote overnames boven één grote. Dat verlaagt het risicoprofiel. Groeien wordt trouwens een stuk makkelijker, omdat we de kritische massa bereikt hebben die schaal- en synergievoordelen oplevert. Ik denk bijvoorbeeld aan de lancering van Bodysol in Frankrijk en Duitsland. Nu zorgt 1% omzetstijging voor 2% extra winst." Maar hoe slaagt Omega Pharma erin alle overgenomen bedrijven tot één geheel te smeden? Het recept van Coucke: "Integreer zeer snel, leg het overgenomen bedrijf op voorhand uit wat je van plan bent, ontwikkel een warrantplan dat toppersoneel bindt en verzorg de interne communicatie. Dat is de sleutel. Iedereen moet de logica van de overnames inzien."Ziet Coucke nog geen Europese concurrenten opduiken, die het winstgevende model kopiëren? "Neen. Dat verrast ons ook, al blijven we alert. Ik verwacht op termijn drie tot vier grote Europese spelers. De instapdrempel is echter hoog. We hebben de theoretische oefening gemaakt om met een smak geld een tweede Omega Pharma van nul op te bouwen. Wel, het lukt niet. Ondertussen vergroten we onze voorsprong. Bovendien plooien de grote farmaceutische bedrijven zich terug op hun kernactiviteiten. Hun afdelingen voor voorschriftvrije verzorgingsproducten komen in de etalage te staan. Dergelijke brokken zijn voor ons nu nog niet verteerbaar, over enkele jaren zijn ze dat wel."D. K.OMEGA PHARMA BELGIE (*)Cijfers in miljoen euro20001996Omzet61,326,7Cashflow3,010,61Personeel11125(*) De geconsolideerde omzet van Omega Pharma - dus, met de Europese dochters erbij - bedroeg in 2000 117,98 miljoen euro, de bedrijfswinst 22,8 miljoen euro en het personeelsbestand 1320.