Wanneer Belgen een nieuwe baan vinden, doen ze dat in eerste instantie via rekruteringsbureaus (36%). Daarna volgen publieke arbeidsbemiddelaars als de VDAB (23%) en de ui...

Wanneer Belgen een nieuwe baan vinden, doen ze dat in eerste instantie via rekruteringsbureaus (36%). Daarna volgen publieke arbeidsbemiddelaars als de VDAB (23%) en de uitzendbureaus (23%), zo blijkt uit een studie van de hr-dienstenverlener Randstad. Maar die klassieke wervingskanalen staan onder druk. De sociale media en de techbedrijven worden almaar belangrijker. Google laat al een tijd een stijging optekenen als wervingstool. In 2019 maakte wereldwijd 17 procent van de werknemers gebruik van de diensten van het techbedrijf om een baan te vinden, intussen is dat 25 procent. Al is het gewicht van Google in België niet zo groot, met een stijging van 17 naar 19 procent. "Maar door de stijging van LinkedIn van 9 naar 14 procent en die van Facebook van 13 naar 17 procent ontsnapt ook België niet aan de steeds sterkere impact van de techreuzen."