De hr-dienstverlener SD Worx groeide uit tot een internationale groep. Maar de Belgische poot blijft belangrijk. Sinds begin 2018 wordt SD Worx België aangestuurd door Tom Wouters. Steven Van Hoorebeke blijft de CEO van SD Worx Group. Toen Wouters aantrad, wou SD Worx "een sterk signaal geven dat het blijft investeren in de lokale Belgische businessorganisatie". Bij SD Worx België bedienen ruim 1800 werknemers zowat 55.000 klanten.
...

De hr-dienstverlener SD Worx groeide uit tot een internationale groep. Maar de Belgische poot blijft belangrijk. Sinds begin 2018 wordt SD Worx België aangestuurd door Tom Wouters. Steven Van Hoorebeke blijft de CEO van SD Worx Group. Toen Wouters aantrad, wou SD Worx "een sterk signaal geven dat het blijft investeren in de lokale Belgische businessorganisatie". Bij SD Worx België bedienen ruim 1800 werknemers zowat 55.000 klanten. SD Worx België opereert op een verzadigde markt, maar bij uw aantreden zag u nog groeimogelijkheden. Waar? En zijn die gerealiseerd? TOM WOUTERS. "We zijn marktleider, maar als we willen blijven groeien in een verzadigde markt, moeten we zoeken naar nieuwe niches. Dat kon door ons kmo-marktaandeel te doen groeien en door meer diensten te leveren. Dat betekent nog meer adviserend werken, in steeds meer segmenten. "We versterken onze positie in de horecasector waar de tewerkstelling groeit door de 'verwitting' van de sector, niet alleen Vlaanderen, maar ook in Brussel en Wallonië. Dat proces is nog volop aan de gang. Ook in de social profit zijn er grote uitdagingen, zoals netwerkvorming, en zal de tewerkstelling toenemen. Daar is vraag naar meer payrolldiensten en andere vormen van hr-dienstverlening, zoals advies over verloning. Zo helpen we klanten gericht personeel in te zetten, te verlonen en te groeien. "Ik zie nog veel groei voor payrolldiensten bij starters. De grootste groei in de economie ligt in de kleine bedrijven. Die zijn zeer ontvankelijk voor digitale oplossingen." In een verzadigde markt kan je misschien marktaandeel wegpakken met lagere prijzen? WOUTERS. "Wij leveren in eerste instantie toegevoegde waarde in de hr-dienstverlening en willen dat vergroten. We hebben niet de ambitie de goedkoopste te zijn." Beantwoordde het voorbije jaar aan uw verwachtingen? WOUTERS. "We werkten op twee domeinen. Ten eerste gingen we op zoek naar groei. Ten tweede is er de digitalisering. De digitale hulpmiddelen worden meer en meer toegepast in de hr. We benutten artificiële intelligentie, zodat onze klanten via Ella snel toegang tot juridische antwoorden krijgen. Een ander voorbeeld is de digitale assistent die routinetaken, zoals een plotse afwezigheid op het werk, met een eenvoudige klik regelt. Dat moesten we nog versnellen: door digitalisering en repetitieve taken slim te automatiseren garanderen we onze klanten meer tijd voor gepersonaliseerd advies, boven op de schaaleffecten en een nog efficiëntere werking. Transacties zijn steeds minder manueel en meer elektronisch. "Een van de sterke punten van SD Worx is dat we over heel veel data beschikken. Je kan er informatie uithalen die interessant is voor de klanten. Via analyse kun je het hr-beleid bepalen, evalueren en bijsturen, of het nu gaat om verloning, verzuim,..." In welke mate verschilt uw huidige functie van uw vorige? WOUTERS. "Ik werkte al in 1995 bij SD Worx en dat is een voordeel. Ik was actief in marketing, leidde de afdeling grote bedrijven, en was van 2012 tot 2016 chief information officer. Die laatste functie helpt mij nu met de veranderingen in het bedrijf. Het groeiende belang van digitalisering en het capteren van toegevoegde waarde van data komt altijd terug."