Een omzetgroei van 3%. Daniël Van Cauteren, sinds een jaar algemeen directeur van Creyf’s Interim België, kan daarmee een aardig cijfer voorleggen. Zeker in de moeilijke markt die de uitzendbranche al een tijdje is.
Hij geeft het grif toe: Daniël Van Cauteren (47) koos niet het juiste moment om de interim-sector binnen te stappen toen hij een jaar geleden aan de slag ging als algemeen directeur van Creyf’s Interim België. De zeer conjunctuurgevoelige sector zat toen in een dip en de toekomstperspectieven waren niet rooskleurig. Maar hij was van bij zijn aantreden optimistisch: “Ik zie voor bedrijven als Creyf’s nog veel groeimogelijkheden.”
En kijk, in zeer moeilijke marktomstandigheden is Van Cauteren erin geslaagd om een omzetgroei van 3% te realiseren: “Wij hebben ook een groter marktaandeel verworven en wisten onze winstgevendheid significant te verbeteren. Indien de marktomstandigheden beter waren, hadden we wellicht nog interessantere resultaten gehaald. Zo is er weinig ruimte geweest voor investeringen.”
Het geheim van de positieve resultaten? De directeur neemt zonder problemen het woord turnaround in de mond. Van Cauteren: “Als de sector van de uitzendkrachten een crisis doormaakt, dan is crisismanagement ook de aangewezen weg om tot een oplossing te komen. Met 70% van de omzet vormen wij de ruggengraat van de Solvus Resource Group. De gezondheid van Creyf’s is daarom van cruciaal belang voor de hele groep.”
Van Cauteren deinst er niet voor terug om te zeggen dat de economische vertraging ook voordelen gebracht heeft voor de sector. Vroeger hadden de spelers alleen aandacht voor het halen van hoge volumes, waardoor de rentabiliteit sterk onder druk kwam te staan. De stokkende economie heeft daarom veel uitzendbedrijven in een precaire situatie doen belanden: “De schok die ze gekregen hebben, zal op termijn misschien voor een positief effect zorgen, een mentaliteitswijziging vooral.”
De vraag rijst of Creyf’s zijn relatief sterke positie zal kunnen behouden . Michel Van Hemele, die jarenlang met het bedrijf werd vereenzelvigd, vertrekt als gedelegeerd bestuurder van Solvus. Hij wordt opgevolgd door Alain Dehaze, die het bedrijf door en door kent, onder meer omdat hij de voorganger van Van Cauteren was. Laatstgenoemde ziet de toekomst van de groep met een gerust hart tegemoet: “Onze strategie voor de komende jaren wordt duidelijk uitgetekend. Het klinkt misschien cliché, maar ik werk met een team dat een hoge betrokkenheid aan de dag legt. En je moet natuurlijk naar de algemene marktomstandigheden kijken. Als je ziet hoe de uitzendmarkt in onze buurlanden is ontwikkeld, zie ik nog groeimogelijkheden.”
Van Cauteren heeft het zich nog geen seconde beklaagd dat hij voor de uitzendsector heeft gekozen: “Het is een jonge markt. Daarmee bedoel ik dat ik werk met jonge medewerkers en dat ook de interim-werknemers vooral in de lagere leeftijdscategorieën terug te vinden zijn. Bovendien vind ik hier de combinatie terug van wat ik vroeger bij onder andere Master Foods en ISS moest doen: zowel werken in een consumentgerichte branche als in business-to-business.”
A.M.[{ssquf}]
“Met een omzet van 70% vormen wij de ruggengraat van de Solvus-groep.”