Ik ontmoet Sam De Bruyn in een buitenwijk van Genk. Hij heeft pas anderhalf uur in de wagen gezeten, vanaf Berlare. Ik kom uit mijn bed gerold in een hotel op 8 kilometer van de interviewlocatie, een schoolgebouw aan Thor Park, ter gelegenheid van de Syntra Ondernemersdagen. "Welk hotel juist?" vraagt De Bruyn me meteen. Dat is geen toeval. De radiopresentator gaat bijzonder graag op uitstap, bewees hij met zijn StuBru-programma Reizen De Bruyn, en verblijft bij voorkeur op een duurzame locatie. "Hotels verbruiken zoveel wegwerpplastic", hekelt hij met een herbruikbare drinkfles in de hand. Zelf heb ik een klein plastic flesje water bij me, een geschenk van het hotel. En ook mijn tanden poetste ik met een plastic wegwerpbekertje die ochtend. "Zie je wel! Er is nog veel werk aan de winkel."
...

Ik ontmoet Sam De Bruyn in een buitenwijk van Genk. Hij heeft pas anderhalf uur in de wagen gezeten, vanaf Berlare. Ik kom uit mijn bed gerold in een hotel op 8 kilometer van de interviewlocatie, een schoolgebouw aan Thor Park, ter gelegenheid van de Syntra Ondernemersdagen. "Welk hotel juist?" vraagt De Bruyn me meteen. Dat is geen toeval. De radiopresentator gaat bijzonder graag op uitstap, bewees hij met zijn StuBru-programma Reizen De Bruyn, en verblijft bij voorkeur op een duurzame locatie. "Hotels verbruiken zoveel wegwerpplastic", hekelt hij met een herbruikbare drinkfles in de hand. Zelf heb ik een klein plastic flesje water bij me, een geschenk van het hotel. En ook mijn tanden poetste ik met een plastic wegwerpbekertje die ochtend. "Zie je wel! Er is nog veel werk aan de winkel." De drinkfles van De Bruyn is een van de producten die de presentator in december te koop aanbood op zijn duurzame reiswebshop, Skolto. Eventjes toch, tijdens een onlinepop-up van zijn onderneming, net op tijd voor de feestdagen. De webverkoop gaat eind februari definitief van start. "In korte tijd heb ik al een erg hobbelig parcours gereden", zegt de nieuwbakken ondernemer. De pop-up is er door "veel toevalligheden bij elkaar" gekomen. "Afgelopen zomer wilde ik al starten. Dat is door problemen met de webshopbouwers helemaal fout gelopen. Ik wilde ten laatste in oktober openen, maar ook dat is niet gelukt. Intussen had ik al een grote stock liggen. Ik was dus maar aan het investeren en investeren, zonder enige vorm van inkomsten." Daarom was het plan een pop-up te openen voor de kerstperiode, in zaken van bevriende ondernemers in Gent. "Net op dat moment sloeg corona weer toe. Dan hebben we er maar een pop-upwebshop van gemaakt. Zo kon ik alles testen. Ik doe alles zelf, ook inpakken en versturen. Ik wilde al eens voelen of ik dat wel allemaal kon, en hoeveel hulp ik nodig zou hebben als ik echt groot word. Dat was fantastisch." Skolto klinkt Scandinavisch, maar het blijkt Esperanto voor 'verkenner'. "Zo zie ik mezelf, want duurzaamheid is een ontdekkingstocht." Al was hij daar altijd al bezorgd over, vertelt De Bruyn. "Mijn vroegste herinnering van de lagere school was van een klasgenootje met een pennenzak met een gat erin. Ik vond dat heel raar. Het was een pennenzak van Greenpeace en dat ging toen over het gat in het ozonlaag. Dat is het moment waarop ik besefte: oei, er is iets aan de hand." Als kind sponsorde Sam met zijn zakgeld natuurorganisaties. Ziet hij zichzelf als activist? Daarop antwoordt hij heel aarzelend 'ja'. "Het gaat breder dan enkel activisme om het klimaat en het milieu. Ik zie mezelf als een bewustzijnsactivist. Mijn wens is dat mensen alles in hun leven veel bewuster zouden doen, zoals consumeren. Ik zeg niet dat iedereen altijd alles ecologisch moet doen, maar maak die keuzes heel bewust. Stel jezelf de vraag of iets milieuvriendelijker kan. Zou er geen ecologischer product bestaan? Zou de prijs daarvan niet meevallen? Is het dat niet waard? Die vragen houden mij bezig." De laatste jaren heeft zijn engagement extremere vormen aangenomen, vertelt De Bruyn, en hij wijst zijn echtgenoot aan als schuldige. "Hij zit in de sector. Wannes is doctor in de chemie en voor zijn baan probeert hij een soort brug te slaan tussen kennisinstellingen - zoals universiteiten en hogescholen - en de chemische industrie. Het idee is die samen te brengen en zo aan een duurzamere industrie te werken. Dat is heel moeilijke, maar heel boeiende materie. Als je daarrond werkt, ga je over alles in je leven nadenken." De hamvraag die De Bruyn hardop uitspreekt is: zijn wij wel goed bezig? Dat nuanceert hij in de tekst op zijn website. In grote letters staat daar: "Jij bent niet verantwoordelijk voor de klimaatcrisis." En ook: "Voor ons mentale welzijn is het belangrijk dat we dingen kunnen blijven doen, die we graag doen." De klimaatcommunicatie van de afgelopen tientallen jaren verliep niet altijd even goed, vindt de ondernemer. "Daardoor hebben veel mensen het gevoel gekregen dat 'al die mensen die voor het klimaat zijn' ons alles willen afpakken. 'We mogen niets meer', dat gevoel. Ik wil duidelijk stellen dat we het zo niet zullen oplossen." "Je merkt de laatste jaren een nieuw fenomeen: klimaatdepressies", gaat hij verder. "Ik zie ook mensen rondom mij die er last van hebben. Dat zijn mensen die iets te ver gaan in hun engagement voor de wereld en daaraan ten onder gaan. Ook aan hen wil ik duidelijk maken dat zij de klimaatcrisis niet veroorzaakt hebben. Het is dan ook niet hun taak om ze op te lossen. Dé oplossing voor de milieu- en klimaatproblemen komt niet van ons als individu. Als je al je best doet en je anderen kunt inspireren om er op zijn minst over na te denken, is dat al een heel grote en belangrijke stap." Inspireren is een belangrijke poot van de strategie van Skolto. De Bruyn wil veel meer dan enkel een webshop. Hij wil een platform uitbouwen die inspireert over duurzamer reizen. Dat is niet vanzelfsprekend, gezien het imago van de reissector. "Terwijl er best opties zijn om duurzaam op reis te gaan", zegt De Bruyn. "Je kunt daar zover in gaan als je wilt. Het kan ook dat je toch met het vliegtuig gaat, omdat het gemakkelijker of goedkoper is, en dan vind ik dat je dat moet kunnen doen. Bij reizen denken veel mensen dat enkel het vervoersmiddel uitmaakt, maar het gaat veel breder dan dat. Ik wil laten zien dat je ook op andere vlakken met duurzaamheid bezig kunt zijn, al is het gewoon met je reiskoffer of je zonnebril." Voor De Bruyn is de blog even belangrijk als de webshop. "Voor de gemiddelde Vlaming blijft duurzaam reizen een heel vaag gegeven. Ik wil mensen uitleggen hoe ze dat kunnen doen. Dat wil ik proberen aan de hand van voorbeelden, zoals 'ik ben vorige week daarheen geweest', 'dat is een heel ecologisch hotel', 'je ziet het misschien niet aan de buitenkant maar ze doen dit en dat.'" "Ik ga niet zeggen dat ik de waarheid in pacht heb. Ik ben geen wetenschapper", geeft De Bruyn toe. Hij geeft ecoscores aan de producten op zijn webshop. Zijn echtgenoot, wel een wetenschapper, wil zich niet verbranden aan zo'n score. "Maar hij zal wel nuanceren als hij denkt dat ik te kort door de bocht ga met een hoge of een lage score. Hij is mijn toetssteen, ik kan bij hem terecht. Als hij met zijn kennis van zaken bepaalde dingen aan mij kan uitleggen, kan ik die op mijn beurt met mijn communicatievaardigheden vertalen naar een breder publiek. Dat vind ik een heel toffe match. Ook professioneel is het dus een heel mooi huwelijk."