‘Ik zie altijd een uitweg, hoe erg het ook lijkt’

Erika Tuypens "We rijden met de handrem op."

Na jaren van groei stevent het Oost-Vlaamse dienstenchequebedrijf Dome Assistance dit jaar af op een forse krimp van 15 procent. “Deze crisis zal nog even duren, maar we moeten erdoor, op een positieve manier”, zegt zaakvoerster Erika Tuypens.

De tweede coronagolf veroorzaakt een tweede dip bij de dienstenchequebedrijven. De huishoudhulpen mogen met de vereiste beschermingsmaatregelen blijven werken, maar door de vele besmettingen en quarantaines bij de klanten regent het annuleringen. “We draaien op 90 procent”, zegt Erika Tuypens, de zaakvoerster van Dome Assistance, een dienstenchequebedrijf in Lochristi.

Dome Assistance biedt werk aan tweehonderd poetshulpen in Oost- en West-Vlaanderen. In oktober zag Tuypens het ziekteverzuim al pieken, tot dubbel zoveel als in oktober vorig jaar. Sinds begin november gaat de activiteitencurve weer naar beneden en doet het bedrijf een beroep op de tijdelijke werkloosheid. “We krijgen meer annuleringen, want meer klanten zijn ziek of zitten in quarantaine. Dat is een normaal effect, de mensen zijn terecht voorzichtig in deze tweede golf”, zegt Tuypens. Ze probeert de tijdelijke werkloosheid bij haar personeel zo beperkt mogelijk te houden. “Gelukkig bestaat dat systeem, want het zorgt voor inkomenszekerheid. Maar mensen vallen terug op 70 procent van hun inkomen, en dat is niet comfortabel”, beseft ze.

We ontslaan niemand omdat corona woedt. Ik maak me sterk dat volgend jaar ook niet te doen

Oplossingen zoeken

Volgens Erika Tuypens stevent de dienstenchequesector, met in Vlaanderen 100.000 werknemers en 750.000 gebruikers, af op een krimp van 20 procent in vergelijking met 2019. “Wij kunnen het verlies wellicht beperken tot 15 procent. Dat is nog altijd een forse achteruitgang”, geeft Tuypens toe. Met haar bedrijf boekte ze jaarlijks een gezonde organische groei van 3 à 4 procent. Voor dit jaar had ze gerekend op 8 procent, door de grotere naamsbekendheid en de extra marketinginspanningen via de sociale media. “We zullen dit jaar geen verlies maken, met dank aan de overheidsmaatregelen en door op de kosten te letten”, zegt Tuypens. “Dit is een sector met kleine marges. Kosten die niet echt nodig zijn, maken we dit jaar niet meer. Maar we ontslaan ook niemand omdat corona woedt. Ik maak me sterk dat volgend jaar ook niet te doen. Ik wil met deze equipe absoluut doorgaan. Maar ik ga geen extra bedienden aanwerven met het oog op de groei van de komende jaren. Dat had ik anders wel gedaan. We rijden met de handrem op.”

Tuypens houdt de moed erin door naar oplossingen te zoeken. “Dat is mijn persoonlijke ingesteldheid. Als ondernemer leer je om te gaan met tegenslagen. Ik zie altijd een uitweg, hoe erg het ook lijkt. Meestal komen er wel ideeën door met mensen te praten, te luisteren, door uit eigen ervaringen te putten. Ik heb de absolute wil om over de hindernis te raken”, stelt Tuypens.

In de eerste golf was het nog paniek in de sector, in de tweede golf weten klanten en huishoudhulpen beter waaraan zich te houden. “Hoewel onze bedrijven in het voorjaar niet verplicht waren te sluiten, heerste er een algemeen klimaat van onwetendheid en angst. We hebben in maart en april enkele weken gesloten onder grote sociale druk. Mensen waren bang, zowel de werknemers als de klanten. Er waren massale annuleringen en ziektemeldingen, en zeker in het begin van de lockdown was er veel onzekerheid over de tijdelijke werkloosheid”, vertelt Tuypens. “Ondernemen is risico’s nemen, maar in de eerste golf stond alles op losse schroeven en waren de spelregels niet meteen duidelijk. Dat was de grote moeilijkheid. We werden geconfronteerd met een plotse en grote onzekerheid. Dat doet wat met een mens.”

'Ik zie altijd een uitweg, hoe erg het ook lijkt'

Vertrouwen herstellen

Voor Erika Tuypens was het snel duidelijk dat ze naar mogelijkheden moest zoeken om veilig uit de lockdown te raken. “Deze crisis zal nog even duren, maar we moeten erdoor, op een positieve manier. We moesten het vertrouwen herstellen bij onze klanten en onze medewerkers en aantonen dat we veilig kunnen werken. We moeten goed weten wat corona is, wat de risico’s zijn en daar efficiënt op inspelen.” De werknemers kregen een coronapakket met mondmaskers, wegwerphandschoenen, handgels, papieren zakdoeken en handdoeken. Vlaams minister van Werk Hilde Crevits (CD&V) verhoogde tijdelijk de subsidies aan de sector om de veiligheidsmaatregelen te garanderen. Ook in de tweede golf maakte de minister 40 miljoen euro vrij voor de dienstenchequesector.

Ook heldere communicatie is essentieel om de activiteiten op peil te houden. “We waren een van de eerste in de sector die communiceren met de werknemers en de klanten via een app. Dat heeft geholpen om snel en gestructureerd te communiceren over de veiligheidsmaatregelen. Wat absoluut niet kan, is poetsen bij mensen die ziek zijn of in quarantaine zitten. Je kunt dat nooit honderd procent controleren, maar ik heb de indruk dat onze klanten dat heel ernstig nemen”, zegt Tuypens. Dome Assistance peilt regelmatig bij de klanten of de huishoudhulpen afstand houden tijdens hun werk. Omgekeerd wordt aan de huishoudhulpen gevraagd of de klanten afstand bewaren. “Dat verloopt bijna probleemloos. Als we zo kunnen blijven werken, zullen we met corona leren leven en kunnen we weer groeien. Al houd ik er rekening mee dat het virus ons nog een halfjaar parten zal spelen. Maar we kennen het nu, en we weten hoe we ermee kunnen omgaan.”

Door de coronacrisis komt Dome Assistance financieel niet in de gevarenzone. “We hebben geen zware financiële engagementen lopen en onze groei was altijd behapbaar. Dat maakt een groot verschil. We blijven investeren in de digitalisering van onze business”, zegt Tuypens. De kantoren zijn gesloten en de bedienden werken al sedert maart op afstand. “Je moet op een andere manier voeling met de mensen proberen te houden, via Skype en telefonisch. We moeten nabijheid creëren zonder fysiek samen te zitten. Dat biedt ook voordelen: dat zorgt voor efficiëntie voor het bedrijf en gebruiksgemak voor de klanten en de werknemers. Als we elkaar fysiek ontmoeten, is het voor echt belangrijke zaken”, besluit Erika Tuypens.

Hoe houden zij de moed erin? Onze bedrijven hebben het moeilijk tijdens de coronacrisis. Trends bezoekt elke week een bedrijf dat er toch de moed inhoudt.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content