Het was een verrassing toen Matexi-boegbeeld en -CEO Gaëtan Hannecart een jaar geleden de fakkel van de vastgoedontwikkelaar doorgaf aan Olivier Lambrecht.
...

Het was een verrassing toen Matexi-boegbeeld en -CEO Gaëtan Hannecart een jaar geleden de fakkel van de vastgoedontwikkelaar doorgaf aan Olivier Lambrecht. Hoe hebt u uw eerste jaar als CEO ervaren? OLIVIER LAMBRECHT. "Zeer positief. De resultaten zijn goed, onze pijplijn is stevig gevuld, de teams zijn gemotiveerd en we zijn nog aantrekkelijker geworden voor jong talent. We startten vorig jaar met een Young Professionals-programma. Het aantal kliks op onze vacatures is met bijna 40 procent gestegen. "Ik hecht veel belang aan mensen en aan teams. Dankzij gepassioneerde en gemotiveerde teams kan Matexi de maatschappelijke impact van zijn duurzame en inclusieve buurten blijven waarmaken." Hoe verliep de interactie met Gaëtan Hannecart? LAMBRECHT. "Er is een professionele bestuursstructuur. Zowel de voorzitter (Hannecart, nvdr), de raad van bestuur als de aandeelhouders spelen hun rol door vragen te stellen en uit te dagen, met een groot wederzijds respect. Matexi is een familiebedrijf is met een langetermijnvisie. Daardoor voelde ik me sterk aangetrokken tot het bedrijf." Wat was uw belangrijkste strategische bijsturing? LAMBRECHT. "Ik heb veel aandacht voor de maatschappelijke impact van Matexi. Er is al jaren een duidelijke strategie voor de ontwikkeling van duurzame, levendige, inclusieve en betaalbare buurten. Daarmee onderscheiden we ons van andere ontwikkelaars. Die strategie moeten we niet veranderen. Wel mik ik op een verdere verbetering van de uitvoering van de strategie, in goede samenwerking met lokale overheden." Zijn er zaken die u anders had ingeschat? LAMBRECHT. "De vastgoedsector heeft een nog grotere maatschappelijke impact dan ik dacht. Ik wil onze maatschappelijke rol de komende jaren vergroten en verbeteren. Ik geloof dat we een nog positievere bijdrage aan de samenleving kunnen leveren met duurzame en inclusieve buurten en door grote maatschappelijk uitdagingen aan te pakken. Duurzame buurten zijn bijvoorbeeld buurten waar water weer ruimte krijgt, stedelijke buurten met meer groen om droogte en hitte tegen te gaan en de biodiversiteit te verbeteren, buurten waar fietsers en voetgangers voorrang krijgen en buurten waar fossiele brandstof niet langer nodig is." Hoe belangrijk is het buitenland voor Matexi? LAMBRECHT. "In Polen hebben we twee kantoren. De Poolse activiteiten zijn een groeimotor. We hanteren er sinds enkele jaren een strategie van gestage groei door overnames van nieuwe projecten, de versterking van het team ter plaatse en de aantrekking van lokale financiering. In Warschau, in een buurt vlak bij de luchthaven, zal een nieuw project met meer dan 1.200 appartementen worden ontwikkeld. Zo wordt Polen stilaan onze tweede thuismarkt. In 2021 hebben we er 485 appartementen verkocht." Een jaar geleden was de ambitie de omzet te verdubbelen. Dat is gelukt. Is groei een fetisj? LAMBRECHT. "Het doel is zeker niet te groeien tegen elke prijs. Onze basisstrategie - een focus op goede mensen en duurzame en inclusieve buurten - is het belangrijkste."