Krijgt de regering-Michel II sociaaleconomisch nog iets gedaan? Het gaat over een brede waaier van dossiers: de begroting, de arbeidsdeal, de ziekenhuishervorming, het mobiliteitsbudget, de lijst van zware beroepen.
...

Krijgt de regering-Michel II sociaaleconomisch nog iets gedaan? Het gaat over een brede waaier van dossiers: de begroting, de arbeidsdeal, de ziekenhuishervorming, het mobiliteitsbudget, de lijst van zware beroepen. CARL DEVOS. "Het is afwachten. Als de oppositie met een motie van wantrouwen tegen de regering-Michel II stemt, volgen vervroegde verkiezingen. Maar dat wil ze net vermijden. Ze komt dan in lopende zaken terecht, waardoor er niets meer kan gebeuren. Niet alleen de regering, ook de oppositie draagt daar een grote verantwoordelijkheid. "Dossiers worden vaak aan elkaar gekoppeld tijdens gesprekken in een regering. Als een partij een toegeving doet over de begroting, dan zal ze bijvoorbeeld een compensatie vragen via de arbeidsdeal. De regering-Michel II kan kiezen voor de salamitechniek, waardoor ze over elk dossier apart met een of meer oppositiepartijen onderhandelt. Maar dat is moeilijk. Mogelijk worden dan uitgevlakte, grijze beslissingen genomen. Ik vrees een mossel-noch-visbeleid." "Of een dossier succesvol wordt afgehandeld, hangt af van de rijpheid ervan. Hoever was de regering ermee gevorderd? Er is ook maar één partij groot genoeg om steevast een meerderheid te leveren, en dat is de N-VA. Als de regering een deal over de zware beroepen wil sluiten zonder de N-VA, heeft ze wellicht drie andere partijen nodig. Wie zal die stemmen leveren? Voor de sociaaleconomische dossiers toch niet de PS." De N-VA liet weten dat ze voor de sociaaleconomische dossiers zou meestemmen. DEVOS. "Michel II hangt af van Michel I. Als de N-VA meewerkt, kan ze zich profileren als verantwoordelijke partij. Ik denk niet dat ze bij de N-VA de druk van de werkgevers nodig hebben om die analyse te maken. Het sociaaleconomische blijft belangrijk voor de N-VA. In 2010 en 2014 heeft die partij de verkiezingen gewonnen door te pleiten voor een ander economisch beleid. Maar als de relaties tussen de regering en de N-VA verzuurd raken, wordt het moeilijk zakendoen." Na Nieuwjaar wordt onderhandeld over een interprofessioneel akkoord voor 2019-2020. Van een federale regering wordt verwacht dat ze dat valideert. DEVOS. "Geen probleem voor de huidige regeringspartijen, maar de N-VA bepleit het primaat van de politiek en vindt dat de conclusies van het sociaal overleg niet zomaar moeten worden geaccepteerd." Moeten we niet al beginnen te denken aan 2019? Dreigt geen lange formatie na de verkiezingen van mei? DEVOS. "Er zijn harde woorden gevallen, maar de N-VA spaart premier Charles Michel voorlopig. En kopstukken van zijn partij, de MR, gooien de deur niet dicht. Michel III is perfect mogelijk, dat kalf is niet verdronken. Anderzijds heeft N-VA-voorzitter Bart De Wever vanuit Antwerpen duidelijk gemaakt dat hij evengoed met socialisten kan besturen. De coalitiemarkt ligt volledig open."