‘Ik kon op een rijdende trein springen’

Kevin Kaeses

Kevin Kaeses is nu ruim een jaar verantwoordelijk voor de Belgische activiteiten van Cash Converters. De van oorsprong Australische tweedehandsketen heeft wereldwijd meer dan 800 winkels. In België zijn er 34 met in totaal 250 werknemers. Kevin Kaeses werkte eerder voor de dierenspeciaalzaak Tom&Co en de keukenspecialist Ixina. Dat beide bijna uitsluitend draaien op franchising, is ervaring die hij goed kan gebruiken voor de uitbouw van Cash Converters. “Bijna alle winkels worden uitgebaat via franchising. Het is bij Cash Converters gemakkelijker kandidaat-ondernemers te vinden. Bij Tom&co moest ik bijvoorbeeld van nul beginnen in Frankrijk en zelf de eerste ondernemers vinden en samen met hen de banken overtuigen. Cash Converters is al meer dan twintig jaar actief in België. Hier kon ik dus al op een rijdende trein springen. Ik vind het contact met ondernemers zeer leuk.”

In het uitbreiden van het netwerk is Vlaanderen zeker een prioriteit

Is de relaties met hen onderhouden een van uw belangrijkste taken?

KEVIN KAESES. “Ja, in de eerste plaats omdat ze dagelijks contact hebben met onze klanten. De helft van zelfstandige uitbaters is ook mede-aandeelhouder van het Belgische bedrijf boven de winkels. In feite opereren we meer zoals een familiebedrijf. Samen zoeken we ook voortdurend manieren het concept nog te verbeteren. Ik stuur zelf ook de twee winkels in eigen beheer aan en dat is zeer waardevol om te ervaren hoe het is om een winkel te runnen. En het geeft ons de mogelijkheid nieuwe dingen te testen.”

Hoe gaat u om met de opkomst van tweedehands-sites?

KAESES. “Het originele concept van Cash Converters is de fysieke inkoop en verkoop van tweedehandsartikelen, alles behalve meubels en kleding. We onderscheiden ons doordat we de goederen direct overkopen en de verkoper dus direct in cash betalen. We blijven in onze fysieke winkels investeren. Sinds 2013 zijn we bezig met een vernieuwing van de vestigingen. We hebben er nog vijf te gaan.

“Tegelijk met de opkomst van online kopen is er ook een mentaliteitswijziging gekomen. Shoppen voor het plezier doen mensen vaak niet meer. Daardoor komen ze ook minder in winkels. Online is voor ons in de eerste plaats een kans om meer informatie te geven over onze producten. Wie niet naar de winkel komt, weet anders niet wat in ons aanbod zit en wat verandert.”

Hoe wilt u de online-activiteiten verder uitbouwen?

KAESES. “We hebben het onlinemarketingbudget opgetrokken, met steun van alle franchisenemers. Onze naamsbekendheid in Brussel en Wallonië is bijvoorbeeld groter. Het is de bedoeling overal de bekendheid te vergroten, maar zeker ook in Vlaanderen.

“Daarnaast bekijken we nog verschillende andere digitale projecten. In Spanje test Cash Converters een dienst waarbij mensen hun producten online aan ons voorstellen. Daarna komen de medewerkers langs om het product te schatten en op te halen. We zijn onderzoeken of we dat in België ook kunnen aanbieden.”

Tegelijk wilt u ook nog het winkelnetwerk uitbreiden.

KAESES. “Dat gaat hand in hand met onze investeringen in digitaal. In het uitbreiden van het netwerk is Vlaanderen zeker een prioriteit. We hebben er nu vijf vestigingen, er is dus nog veel potentieel.”

Kevin Kaeses

Is: Managing director Cash Converters België

Vrije tijd: Familie, lopen, golf.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content