Bij Exact Software volgde operationeel directeur Paul Ramakers eind 2020 Phill Robinson op als CEO. Het van oorsprong Nederlandse bedrijf telt 1.850 medewerkers en heeft al bijna 25 jaar een Belgische afdeling, die bovendien ook nog steeds belangrijker wordt. "Exact was vroeger heel internationaal georiënteerd", zegt Ramakers. "Nu ligt de focus op de Benelux en zijn er daarnaast nog internationale activiteiten. De doelgroep is dezelfde gebleven. We leveren aan kmo's software waarmee ze hun bedrijfsvoering kunnen organiseren. We hebben een breed aanbo...

Bij Exact Software volgde operationeel directeur Paul Ramakers eind 2020 Phill Robinson op als CEO. Het van oorsprong Nederlandse bedrijf telt 1.850 medewerkers en heeft al bijna 25 jaar een Belgische afdeling, die bovendien ook nog steeds belangrijker wordt. "Exact was vroeger heel internationaal georiënteerd", zegt Ramakers. "Nu ligt de focus op de Benelux en zijn er daarnaast nog internationale activiteiten. De doelgroep is dezelfde gebleven. We leveren aan kmo's software waarmee ze hun bedrijfsvoering kunnen organiseren. We hebben een breed aanbod, al ligt de nadruk op de financiële en administratieve behoeften van bedrijven." Een echte inloopperiode had u niet nodig als CEO. PAUL RAMAKERS. "Inderdaad, ik werk al bijna 27 jaar voor Exact. Ik heb er al een mooie tijd gehad, onder meer omdat Exact om de vijf jaar een nieuw bedrijf is." Luidde de coronacrisis zo'n nieuwe periode in? In Nederland en België was telewerk het afgelopen jaar grotendeels verplicht. RAMAKERS. "We hadden niet verwacht dat het zo lang zou duren. Ik ben enorm onder indruk van hoe onze organisatie zich heeft aangepast. Als modern softwarebedrijf zat thuiswerken misschien iets meer in ons DNA, maar ook voor ons blijft het een uitdaging. "Commercieel gaat het zeer goed. De crisis heeft de nood aan onze software nog benadrukt. Maar als organisatie hebben we natuurlijk de behoefte om elkaar in levenden lijve te zien. Al die conferencecalls zijn geen alternatief voor de informele babbel aan het koffieapparaat." In hoeverre heeft de coronacrisis uw strategie veranderd? RAMAKERS. "We willen nog meer op clouddiensten inzetten en onze producten met elkaar integreren. Die integratie zal de gebruiksvriendelijkheid nog verbeteren en heeft het voordeel dat we meer kunnen automatiseren. Dat levert meer en betere data op voor de ondernemers en hun boekhouders. We blijven een open systeem, dat gemakkelijk kan samenwerken met andere software. Daarnaast blijven we investeren in ons ecosysteem van partners." Exact staat sterk in Nederland en Vlaanderen. Maar u wilt heel België veroveren. RAMAKERS. "Door de overname van Winbooks staan we nu ook sterker in Wallonië en Brussel. We willen ook ons specifieke aanbod voor de bouwsector in heel België laten doorbreken. In Nederland staan we in die niche al veel verder. Daarnaast willen we hier ook nog ons marktaandeel vergroten bij de boekhoudkantoren." Softwarebedrijven die doorgroeien, gaan vaak op zoek naar grotere klanten. Exact blijft focussen op kmo's. RAMAKERS. "We zijn dat label zelf misschien ontgroeid, maar het blijft een onderdeel van ons DNA. Ik houd van de kmo-markt. Je praat vooral met ondernemers ¬ heel benaderbare mensen met een rechtdoorzee aanpak."