De nieuwe hoofdzetel van de onlinedrukkerijen Flyer.eu en PrintConcept.com in Brugge werd deze maand geopend in aanwezigheid van de finalistes van Miss België 2015. Ondernemer Ahmed Hilami (35) houdt van een feestje, zijn businesswortels liggen in de evenementenbranche.
...

De nieuwe hoofdzetel van de onlinedrukkerijen Flyer.eu en PrintConcept.com in Brugge werd deze maand geopend in aanwezigheid van de finalistes van Miss België 2015. Ondernemer Ahmed Hilami (35) houdt van een feestje, zijn businesswortels liggen in de evenementenbranche. De West-Vlaming met Marokkaanse roots richtte in 2002 samen met een partner Flyer bvba op, een internetdrukkerij die aanvankelijk focuste op professionele klanten zoals organisatoren van evenementen, ontwerpers en reclamebureaus. Vandaag realiseren zijn twee onlinedrukkerijen met meer dan 60 medewerkers gemiddeld 2600 drukopdrachten per week, goed voor een geconsolideerde omzet van 12 miljoen euro. Hilami verhuisde de drukkerij met recent aangekochte digitale en offsetdrukpersen van Sijsele naar een ruim bedrijfspand van 3800 vierkante meter in Brugge. Hilami schrijft een groeiverhaal in een sector waarin het aantal bedrijven jaar na jaar krimpt. Sinds 2008 is 30 procent van de Belgische drukkerijen verdwenen. Dezelfde neerwaartse spiraal zien we in de tewerkstelling, de omzet en de investeringen in de grafische industrie. Ahmed Hilami was actief in de evenementensector en bestelde geregeld drukwerk bij de plaatselijke drukkerij. "Ik kreeg een offerte voor 5000 flyers, en een maand later kreeg ik voor een gelijkaardige drukopdracht een ander prijsvoorstel. Dat kon anders en beter, en zo ben ik me gaan verdiepen in de drukkerijwereld", vertelt de ondernemer. Hij leerde de druktechnologie kennen en zag mogelijkheden om de workflow via automatisatie te optimaliseren. Door bijvoorbeeld verschillende opdrachten slim te combineren op één drukplaat kan het drukken efficiënter gebeuren. "Zo ben ik met mijn concept van combinatiedrukwerk begonnen als zelfstandige drukwerkmakelaar bij drukkerij Brunet in Sijsele. Ik deed alles zelf: filmen, drukken, snijden en leveren aan mijn klanten. Door de orders te combineren was het goedkoper bij mij te bestellen dan rechtstreeks bij de drukker. Dat was de truc om op te starten en door te groeien." Essentieel voor een onlinedrukkerij is het internetplatform waarmee de klanten hun drukopdrachten doorgeven. "Ik wist bijvoorbeeld dat het voor de evenementensector belangrijk is de flyers klokvast voor het weekend geleverd te krijgen. We publiceerden als eerste standaardprijzen en vaste leveringsdatums op onze website. Nu klinkt dat vanzelfsprekend, maar destijds was dat nieuw", zegt Ahmed Hilami. "Bij ons betalen de klanten ook vooraf, online. Hoe meer je voorkauwt voor de klanten -- standaard formaten, papierkwaliteiten, designs en leveringstermijnen -- hoe sneller het beslissingsproces verloopt en hoe minder het kost, ook voor de klant." Het onlineconcept sloeg aan. Na vijf jaar is Flyer.eu actief in de Benelux en Frankrijk. In 2009 fuseerde de voormalige drukwerkmakelaar met drukkerij Brunet. In 2012 was er een fusie met PrintConcept.com, een b2b-drukker uit Waregem. Samen vormen de twee grafische bedrijven een van de grootste onlinedrukkerijen van het land. Daarnaast heeft Ahmed Hilami ook een klassieke drukkerij in Marokko, die vooral drukt voor de Noord-Afrikaanse markt. "Mijn bedoeling was een nieuw elan te brengen in de tanende drukwerkindustrie. We werden lang beschouwd als de cowboys die de markt kapotmaakten door oneerlijke concurrentie, terwijl we vanaf dag één een nieuwe markt wilden creëren", stelt Hilami. "Door onze workflow te automatiseren, hebben we drukwerk betaalbaar gemaakt. Met dit kanaal kunnen ook de particulier en de bakker om de hoek het zich permitteren drukwerk te bestellen", zegt Ahmed Hilami. De ondernemer onderstreept het belang van IT en automatisering in zijn verhaal. "Ik heb meer IT'ers dan drukkers in dienst", zegt Hilami. Als een klant een bestelling plaatst via de website van het printbedrijf, controleert de software het bestand op meer dan 300 parameters. Als er iets niet klopt, dan krijgt de opdrachtgever online meteen een foutmelding en feedback over hoe hij het bestand kan corrigeren. Op die manier zijn de grafische bestanden helemaal in orde als ze in de drukkerij aankomen en kan de productie meteen worden ingepland. "Daardoor hebben we minder mensen in de prepressafdeling nodig, hoeven we niet te bellen naar de klanten of te wachten op nieuw materiaal. Dat speelt allemaal mee in de kostprijs." Volgens Hilami is er nog voldoende marktpotentieel om te groeien. "Alleen is de markt grondig veranderd", weet hij. "Het gaat niet meer om drukken alleen. Snelheid, efficiëntie en kwaliteit tegen een bekende prijs zijn even belangrijk." Ahmed Hilami ziet de uitbreiding van de dienstverlening als de nieuwe groeipool voor Flyer.eu. Hij bouwt een lokaal netwerk van servicepunten uit over heel België. Het aantal FlyerStores is dit jaar toegenomen van 20 naar 175, volgend jaar moeten het er 300 zijn. "De helft van ons doelpubliek wil persoonlijk advies. In een servicepunt kan dat. Klanten krijgen er inspirerende voorbeelden gepresenteerd en kunnen de papiersoorten voelen", vertelt Hilami. De FlyerStores worden gevestigd in lokale bedrijfjes die een link hebben met de grafische industrie. Dat kan een copycenter zijn, een fotograaf of een grafisch ontwerper. "Die samenwerking loopt zeer goed. Klanten kunnen er hun drukwerk ook afhalen en dat zorgt voor extra trafiek in de winkels. We moeten de twee kanalen aanbieden, als je alleen online werkt laat je te veel potentieel links liggen", meent Ahmed Hilami. Volgend jaar wil Hilami werk maken van Wenoyu. Dat wordt een spin-off die de knowhow en technologie achter zijn onlinedrukkerijen verkoopt aan derden. Hij mikt daarmee op andere grafische en communicatiebedrijven in binnen- en buitenland die het internetplatform en de automatiseringsprocessen van Flyer.eu willen implementeren. KURT DE CAT, FOTOGRAFIE KRIS VAN EXEL