Een jaar geleden stapte Paul Valkeniers, de administratief directeur van het toenmalige Hessenatie, over naar P&O Ports. Dat laatste bedrijf had zich via Antwerp Combined Terminals, Maritime Terminals en twee kades van Seaport Terminals een positie gekocht als tweede goederenbehandelaar in Antwerpen.
...

Een jaar geleden stapte Paul Valkeniers, de administratief directeur van het toenmalige Hessenatie, over naar P&O Ports. Dat laatste bedrijf had zich via Antwerp Combined Terminals, Maritime Terminals en twee kades van Seaport Terminals een positie gekocht als tweede goederenbehandelaar in Antwerpen. Valkeniers moest de volumes consolideren, het bedrijf rendabeler maken en de drie entiteiten integreren. "Ik kan nu meer appreciatie opbrengen voor de houding van Jan Pellens destijds bij Hessenatie. Er bestaat een groot verschil tussen deel uitmaken van een directie of er het hoofd van zijn." Toch legt de voorzitter van Feport(Federation of European Private Port Operators) andere accenten. "Interne communicatie, op alle niveaus, is fundamenteel voor het succes. En het is de top die dat moet belichamen." P&O Ports heeft één groot nadeel: het heeft geen behandelingscapaciteit voor de sluizen. Dat het Antwerps Havenbedrijf nu een aanbesteding heeft uitgeschreven voor de laatste vrije terreinen (fase III West) van het Deurganckdok, beschouwt Valkeniers dan ook als een kleine overwinning. III West was immers beloofd aan het fusiebedrijf Hesse-Noord Natie. "Dat ons voorstel om de concessies opnieuw in te delen, uitmondt in een nieuwe bevraging, geeft hoop en enthousiasmeert de werknemers. Het algemeen belang van de haven is een dynamisch begrip dat evolueert in de tijd." Andere meevaller was de groei inzake containertrafiek. Die zit met 17% in het eerste halfjaar maar liefst 12% boven de verwachtingen.Maar niet alles is koek en ei. In het stukgoed, de tweede grote activiteitenpoot van P&O Ports, stortten de volumes met 29% in, terwijl Valkeniers op een status-quo had gehoopt. Kostenbeheersing maakt dat de resultaten toch bevredigend zijn, met een winstvoorspelling (ebit) van 2,5 miljoen euro voor 2002, op een omzet van 85 miljoen euro. "Dat is nodig om onze Londense moeder te overtuigen om volgend jaar een investeringsbudget van 20 miljoen euro vrij te maken.""Achteraf bekeken had ik de overstap nog vroeger moeten maken. Bij Hessenatie heb ik alles geleerd: het opstarten van stukgoeddochter Nova Hesse Natie, strategische dossiers, de begeleiding van het fusiedossier Hesse-Noord Natie bij de Europese Commissie. Ik heb er twintig jaar graag gewerkt, en indien het beleid van de voorbije jaren anders was geweest, had het kunnen uitgroeien tot een Belgisch Eurogate. Maar missen doe ik mijn vorige werkgever niet: hier kom je met alle facetten in aanraking: veiligheid, milieu, het commerciële. Je onafhankelijkheid is hier groter, maar als de return op het gemiddelde werkkapitaal onvoldoende is, zal Londen niet aarzelen om in te grijpen." L.H. [{ssquf}]De containertrafieken bij P&O Ports namen in het eerste halfjaar met 17% toe, maar liefst 12% boven de verwachtingen.